حساب فرهنگیان از شنبه شارژ میشود
علاوه بر رتبه بندی معلمان که در سالهای اخیر از دغدغه های مهم وزارت آموزش و پرورش بوده است، برگزاری کنکور و بحث دانشگاه فرهنگیان در اولویت های اول وزیر آموزش و پرورش است که در اندیشه معاصر به تک تک آنها می پردازیم.
به گزارش زنهار، رضامراد صحرایی در روزهای اخیر در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: معلم بودن، انقلابیبودن و دغدغه اسلام و انقلاب را داشتن، ۳ مولفه اصلی این کنگره است.
وی با تاکید بر درک مقام و ماموریت معلم و حفظ شان و منزلت معلمان خاطرنشان کرد: حفظ شان و منزلت معلم، موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه به مرور این شان کاهش پیدا کرده است.
صحرایی افزود: حقوق معلم همواره کمتر از سایر اقشار بوده اما معلمان هیچگاه اجازه نمیدادند دیگران از این نقیصه استفاده کرده و شان آنها را کاهش دهند.
وی با اشاره به انقلابی و اسلامی بودن بهعنوان مولفههایی مهم اظهار کرد: در باب انقلاب لازم داریم روزبهروز مطالعه کرده و اطلاعات خور را بهروز کنیم که چگونه انقلاب اسلامی رخ داد و به همان اصولی که انقلاب بر پایه آنها اتفاق افتاد، برگردیم.
خودباوری، ایمانوامید؛ مثلث معجزهآفرین و بنمایه پیشرفتهای انقلاب اسلامی
صحرایی خاطرنشان کرد: در چهلواره دوم انقلاب نباید از ابزار دیگری غیر از آن، که سبب وقوع انقلاب شد، استفاده کنیم. یکی از مولفهها اتحاد بر موضوع مشترک یعنی دین اسلام به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید بهعنوان مثلث معجزهآفرین و بنمایه پیشرفتهای انقلاب اسلامی گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.
تربیت معلم در مسیر اصلاح قرار گرفته است
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که در حوزه اداری، زمین سوخته تحویل گرفت، گفت: دانشگاه فرهنگیان در دولت قبل از مسیر خود خارج شد به گونهای که شخص ولی فقیه برای اصلاح آن وارد شدند. موضوع تربیت معلم در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود که الان داریم اصلاح میکنیم اما این اصلاح، یکروزه محقق نمیشود چون یکروزه از مسیرش خارج نشده است.
صحرایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به مسیر اصلی خود برگردد و این یکی از مهمترین ماموریتهای ما در دوره خدمت است.
تمرکز ویژه بر تربیت معلم و اجرای سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و قرار گرفتن سند تحول بنیادین در مسیر اجرا تمرکز ویژه داریم.
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند
وی با بیان اینکه نخستین اقدام در دانشگاه فرهنگیان این بود که موضوع تربیت معلم کشور را اصلاح کنیم که این اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغالتحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودیهای سالهای گذشته هم میشود.
صحرایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال بیش از ۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کرد، افزود: اثر این کارها فوری نیست و باید صبر کنیم تا آثار آن مشخص شود.
مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه فرهنگیان
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اصلاح گزینش، موضوع بعدی در دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که از جمله آنها برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، آییننامه اختصاصی جذب دانشآموزان نخبه در رشتههای مختلف، تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان، اعطای راتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاهها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاههای دیگر در آییننامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آییننامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به تعداد پردیسهای دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان و افزایش درس کارورزی از ۲ به ۸ واحد است.
شروع آموزش مدیران از مهرماه
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به این مسیر آمده و آموزش معلمان به صورت گسترده آغاز شده و آموزش مدیران نیز از مهر در برنامهها وجود دارد، گفت: عجله و عُجب ۲ خطر بزرگ در ایجاد تحول است که در قبال آن علم و حلم آمده است.
نقطه عزیمت تحول، معلم است
وی با بیان اینکه تاکنون برنامه درسی را نقطه عزیمت سند تحول بنیادین دانستهام، اظهار کرد: باید توجه داشت که نقطه عزیمت تحول، معلم است. معلم اگر خوب باشد کارها به خوبی پیش میرود و نقطه عزیمت اگر معلم شود، تحولات نیز شروع میشود.
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور؛ سال آینده: ۵۰ درصد
صحرایی با اشاره به تغییرات ایجادشده در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: امسال ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور بود که سال بعد به ۵۰ درصد و دو سال بعد به ۶۰ درصد میرسد و این یعنی فرد از مدرسه به دانشگاه میرود نه از موسسه آموزشی.
افزایش رتبهها از هفته آینده
وی درباره رتبهبندی فرهنگیان نیز گفت: رتبهبندی ۱۰ سال در دولت قبل اجرا نشد اما دولت سیزدهم آن را اجرا کرد و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبهبندی است.
رضامراد صحرایی اظهار کرد: اعتراضات رتبهبندی فرهنگیان بررسی شده و عموما وارد نیست. اما با این وجود، کاهش رتبه نمیدهیم و از هفته آینده افزایش رتبهها را اِعمال میکنیم.
تعیین رتبه همه معلمان مشمول رتبه بندی فرهنگیان
رضا مرادصحرایی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمونهای نهایی آن طور که انتظار میرود فراهم شود.
وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامهریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.
وی گفت: در برنامه هفتم برنامهریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنیوحرفهای سوق یابند. بدون حضور معلم نمیتوان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قویتر کنیم.
وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه هفتم پیگیری میشود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشتههای فنی وحرفهای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانوادهها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روشهای ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.
رتبه بندی به عنوان یکی از مهمترین طرحهای آموزش و پرورش، این روزها با حرف و حدیثهای فراوانی روبرو است از یک سو نمایندگان مجلس اعلام میکنند که بهترین طرح را مصوب کرده و در آن همه جوانب را دیده اند، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشکلات همچنان پا برجا است.
از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آنها رسیدگی شود تا شاهد تکرار واقعه تلخ عدم واریزی معلمان در شب عید را شاهد نباشیم. رتبه بندی همچنین هم سان سازی برای معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش یک اصل مهم محسوب میشود چرا که میتواند دریافتی و حقوق و مزایا آنها را در این اوضاع بد اقتصادی، بهبود ببخشد و به لحاظ معیشتی کمک بسیار خوبی به خانواده فرهنگیان باشد.
از یک سو مجلسیها بر حمایت از معلمان اصرار دارند از سوی دیگر، اما شاهد هستیم که دولت به لحاظ تامین منابع پرداختی به معلمان هم دچار مشکل است. برخی نمایندگان مجلس، اما اعتقاد دارند که دولت باید به درستی مصوبه یکسان سازی و همچنین رتبه بندی معلمان را اجرایی کند.
با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق درباره وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان گفتگویی ترتیب دادیم. وی در این گفتگو پیرامون مطالبات معلمان و نحوه پیگیری آنها توسط مجلس نکاتی را بیان میکند که حائز اهمیت است.
پیرامون رتبه بندی معلمان و یکسان سازی بگویید
مجلس هدفمند به مقوله آموزش و پرورش ورود کرده و از مباحث چالشی و جدی ما رتبه بندی معلمان بود. این طرح در مجلس مصوب شد و انتظار ما این بود که وزارت آموزش و پرورش نیز با همین توانی که مجلس پای کار آمد، آئین نامه خوب و قوی را نیز برای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبتنی بر رتبه بندی معلمان بنویسد، اما این امر صورت نگرفت.
اجرای رتبه بندی معلمان
دغدغه وزیر آموزش و پرورش نیز همواره در مجلس دوازدهم وجود داشته است به نحوی که تنها وزیری که از کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور، رأی نیاورد، وزیر آموزش و پرورش بود، زیرا ما اقناع نشدیم و در جلسات و کمیسیونها و نشستهای فنی و تخصصی که با وزرا داشتیم، تنها وزیری که نتوانست مجلس را قانع کند، آموزش و پرورش بود.
ما نمایندگان همچنین اطلاعات و مطالباتی که از وزارت آموزش و پرورش مطرح میکردیم را از معلمان دریافت میکردیم نه از ستاد آموزش و پرورش و دنبال آن بودیم کسی که کلاس و مدرسه را میفهمد و در شهر و روستا و مناطق محروم خدمت کرده و یا تمام وجود چرخه آموزش و پرورش را درک کرده، سکاندار امور باشد. اگر این اتفاق رخ میداد قطعاً آئین نامهای که بعد از طرح رتبه بندی نوشته میشد، بسیاری از مشکلات را نداشت که امروز متأسفانه دارد.