استفاده از مراجع جدید برای ارزیابی معلمان در رتبه بندی
وزیر آموزش و پرورش گفت: از این به بعد، پس از توقف ۳ تا ۵ ساله در هر رتبه معلمان برای مراحل بعدی و کسب رتبههای جدید آماده میشوند.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق آییننامه رتبهبندی در فاز جدید، معلمان در مسیر ارتقا قرار میگیرند و مسیر رشد معلمان ترسیم میشود. بر این اساس معلمان برای مراحل بعدی و کسب رتبههای جدید آماده میشوند.
وی افزود: رتبهبندی موجب ارتقا و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش میشود. مرحله نخست رتبهبندی معلمان اجرا شد و تمام معلمان رتبه خود را کسب کردند. از این به بعد، پس از توقف ۳ تا ۵ ساله در هر رتبه معلمان برای مراحل بعدی و کسب رتبههای جدید آماده میشوند.
پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته ؛ سازمان برنامه و بودجه قول داد... | آخرین وضعیت بررسی اعتراضات به رتبهبندی
۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست رتبهبندی
هماکنون پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تدوین آییننامه جدید رتبهبندی معلمان را بر عهده گرفته است که علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از ارائه جزئیات درباره آییننامه جدید خودداری کرد و با تشریح کلیاتی از تغییرات پیش روی رتبهبندی معلمان گفت: شاید اکنون صلاح نباشد جزئیات آییننامه جدید رتبهبندی معلمان را تشریح کنم. آییننامه جدید باید فرایند تصویب را طی کند اما به صورت کلی در مقایسه با گذشته به دنبال ارتقای کیفیت صلاحیتهای حرفهای معلمان است.
محبی با اشاره به اینکه رتبهبندی معلمان بعد از وقفه ۱۰ ساله در این دولت اجرا شد و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص یافت، گفت: رتبهبندی باید به بهبود وضعیت معیشت و رضایت معلمان منجر شود همچنین کیفیت نظام تعلیم و تربیت را از طریق ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان بهبود بخشد.
وی افزود: به دلیل برخی محدودیتهای قانون رتبهبندی که تأکید داشت باید ظرف مدت ۳ ماه عملیاتی و رتبه ۹۰۰ هزار معلم تعیین شود، در اجرا با مشکلاتی مواجه شدیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آییننامه جدید رتبهبندی معلمان برای مرحله ارتقا تدوین شده است که مسئولیت این کار را پژوهشگاه بر عهده گرفت، گفت: ۳ گروه پژوهشی برای این کار تشکیل شدند که با معلمان، مسئولان و نمایندگان مجلس گفتگو کردند و مشکلات احصا شد. در نهایت، براساس نتایج به دست آمده، آییننامه جدید رتبهبندی معلمان تدوین شد و اکنون در مسیر بررسی و تصویب قرار گرفته است.
مشارکت جامعه ذینفعان در ارزیابی
محبی ادامه داد: در رویکرد جدید، مراجع ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان متنوعتر شده است، یعنی علاوه بر مدیر مدرسه و ارزیابان، مراجع جدید در اینباره نظر میدهند تا بتوانیم به معنای واقعی کیفیت تدریس معلمان در کلاس درس را بسنجیم و رتبهبندی در مسیر رشد معلمان قرار بگیرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا مراجع جدید شامل ذینفعان آموزش و پرورش یعنی دانشآموزان هم میشود؟ مطرح کرد: بله جامعه ذینفعان یعنی دانشآموزان، والدین، مدیر مدرسه و همکاران لحاظ شدهاند همچنین براساس تجارب جهانی کشورهایی که در این زمینه کار کردهاند، تغییرات خوبی در آییننامه لحاظ شده است.
ارزیابی عملکرد معلمان در طول سال تحصیلی
محبی در پاسخ به این پرسش که معلمان در فاز نخست رتبهبندی، معترض بودند که بیش از حد درگیر مقاله و پژوهش شدند و معیارهای مرتبط با شغل معلمی کمتر مدنظر بود، گفت: یکی از تغییرات در آییننامه جدید همین موضوع است، در فاز نخست ملاک و معیار رتبهبندی عمدتاً مربوط به مستندات بود اما در آییننامه جدید تنوع ایجاد کردیم به گونهای که عملکرد معلم در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: آزمونهایی برای ارزیابی عملکرد معلمان در طول سال تحصیلی، طراحی شده است همچنین مشاهده یکی از ابزارهاست، به دلیل آنکه محدودیت زمانی گذشته را نداریم میتوان مسیر ارزیابی را علمی و دقیق اجرا کرد.