چگونه سریع کارت ملی هوشمند بگیریم؟
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بعد از ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر میشود اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمیکند و تعدادی از این کارتها رسوب میشود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.
به گزارش زنهار، تمامی افرادی که بالای ۱۵ سال سن دارند و آن دسته از شهروندانی که کارت ملی آنها قدیمی بوده و آن را مابین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ دریافت کرده و یا گم کردهاند، باید هر چه سریعتر برای نامنویسی و دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.
کارت ملی هوشمند به نسبت کارت ملی کاغذی دارای امکانات و مزایای بسیار قابل توجهی نظیر تصدیق و شناسایی هویت، رمزنگاری و امضای دیجیتال است. دریافت کارت ملی هوشمند برای افراد بالای ۱۵ سال و تعویض آن برای افرادی که کارت ملی قدیمی دارند، ضروری است. از آنجایی که آماده شدن کارت ملی هوشمند نیاز به زمان دارد بنابراین ضروری است هر چه سریعتر نسبت به دریافت آن اقدام کرده تا کارت شما آماده و به شما تحویل داده شود.
کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به صورت امن و محافظت شده در حافظه خود ذخیره دارد.
بعد از شناسنامه، کارت ملی دومین مدرک معتبر شناسایی و هویتی برای هر ایرانی است که باید پس از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام، آن را دریافت کند. شماره ملی هر کس منحصر به شخص اوست و امکان ندارد شمارههای تکراری را مشاهده کنید. در سالهای گذشته کارت ملیهای صادر شده غیر هوشمند بودند و امکان جعل آنها نیز بالا بود، اما پس از سال ۱۳۹۶ طرح هوشمندسازی کارتهای ملی مطرح شد و پس از آن همه افراد واجد شرایط باید برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام میکردند. از سال ۱۳۹۷ نیز دیگر امکان تمدید کارتهای ملی قدیمی وجود نداشت و همه کارت ملیها یکپارچه و هوشمند شدند.
برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه افراد ۱۵ سال به بالا) کارت ملی هوشمند صادر میشود و این افراد میتوانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.
در ابتدا لازم است عبارت سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی را در قسمت جستجوی مرورگر خود سرچ کنید و یا برای ورود مستقیم به سامانه بر روی آدرس اینترنتی این سامانه به نشانی ncr.ir کلیک کنید.
در این مرحله از شما خواسته میشود تا شماره ملی و سریال شناسنامه خود را در قسمتهای مشخص شده وارد کنید. با وارد کردن پاسخ سوال امنیتی پرسیده شده، میتوانید بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. سریال شناسنامه همان عدد ۶ رقمی است که در داخل جلد شناسنامه درج می شود.
در مرحله بعدی برخی مشخصات فردی ازجمله تاریخ تولد شمسی، تاریخ تولد قمری، جنسیت، دین، نام مادر، شماره تلفن همراه از شما خواسته میشود.
سپس در ادامه از شما خواسته میشود تا زمان و مکان تکمیل ثبتنام خود را مشخص کنید. برای تکمیل ثبت نام باید پیش شماره تلفن شهرستان خود را وارد کنید و بر روی جستجو کلیک کنید تا لیست دفاتر موجود به ترتیب ظرفیت آزاد دفتر به شما نشان داده شود. از میان گزینههای نشان داده شده، مناسبترین دفتر را انتخاب کنید.
پس از پرداخت هزینه، رسید ثبت نام به شما داده میشود که باید آن را چاپ کنید و در تاریخ حضورتان در دفتر به همراه داشته باشید.
برای انجام ادامه مراحل نیز باید به دفتر پیشخوان مراجعه کنید. در این مرحله باید با همراه داشتن اصل شناسنامه عکسدار، کدپستی و آدرس محل سکونت، شماره تلفن ثابت و همراه به مرکزی که در مرحله پیشثبتنام مشخص کردهاید، بروید.
در دفاتر پست و دفاتر پیشخوان دولت محلی برای تصویربرداری درنظر گرفته شده که برای درج تصویر پرسنلی در کارت ملی باید به این محل مراجعه کنید. مرحله بعدی گرفتن اثر انگشت است که در همان اداره پست یا دفاتر پیشخوان دولت انجام میشود. گرفتن رسید کارت ملی هوشمند، آخرین مرحله حضوری از ثبتنام کارت ملی هوشمند است که باید آن را انجام دهید.
تحویل کارت ملی هوشمند چقدر طول میکشد؟
از زمان تحویل رسید کارت ملی هوشمند تا تحویل گرفتن کارت توسط متقاضی، زمان ۱۵ تا ۳۰ روزه در نظر گرفته شده است. برای اطلاع از آماده شدن کارت ملی هوشمند پیامکی به شماره همراهی که در مرحله ثبتنام درج کرده بودید، ارسال میشود تا در زمان تعیین شده، برای تحویل کارت به مرکز تعیین شده مراجعه کنید. در هنگام تحویل کارت باید مبلغ ۲۰ هزار ریال به باجه مربوطه پرداخت کنید و کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنید.
چگونه از کارت هوشمند ملی خود استعلام بگیریم
بسیاری از هموطنان واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی که کلید ورود به دولت الکترونیک است، برای صدور کارت خود اقدام کردهاند اما این افراد چگونه میتوانند از روند صدور کارت خود مطلع شوند؟
کارت ملی هوشمند مهمترین سند احراز هویت است و با وجود اینکه سازمان ثبت احوال کشور برای برخی افراد کارتهای ملی هوشمند صادر کرده است اما این کارتها به دست متقاضیان نمیرسد که علل متعددی دارد.
اکنون بیشتر ایرانیان کارت ملی هوشمند دریافت کردهاند و برای ایرانیان خارج از کشور نیز تدابیری برای دریافت این کارت در نظر گرفته شده است اما با وجود همه پیشبینیهای لازم گاهی کارتهای ملی تقاضا شده از سوی هموطنان توسط ثبت احوال صادر میشود اما بنا به دلایلی به دست متقاضیان نمیرسد یا اینکه متقاضیان برای دریافت کارت خود اقدام نمیکنند.
برای همه ایرانیان واجد شرایط کارت ملی هوشمند صادر میشود و افراد میتوانند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند
براساس گزارش های ثبت احوال بعد از ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر میشود اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمیکند و تعدادی از این کارتها رسوب میشود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.
همچنین یکی از این دلایل این است که پیامک دریافت کارت ملی هوشمند توسط متقاضی دریافت نمیشود و برهمین اساس هم متقاضی از صدور کارت خود مطلع نمیشود.
چرا کارتهای ملی هوشمند صادر شده به دست متقاضیان نمیرسد؟
صدور کارت ملی هوشمند به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است و توزیع عادلانه فرصتها، کاهش بسیاری از هزینههای دولت همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگیهای کارت ملی هوشمند است.
کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به صورت امن و محافظت شده در حافظه خود ذخیره دارد.
با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده است همچنین با در نظر داشتن کاربردهای مختلف آن، میتوان گفت که کارت ملی هوشمند مهمترین سند احراز هویت است و دستگاههای مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال میتوانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.
برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه افراد ۱۵ سال به بالا) کارت ملی هوشمند صادر میشود و این افراد میتوانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.
اکنون بیشتر ایرانیان کارت ملی هوشمند دریافت کردهاند و برای ایرانیان خارج از کشور نیز تدابیری برای دریافت این کارت در نظر گرفته شده است اما با وجود همه پیشبینیهای لازم گاهی کارتهای ملی تقاضا شده از سوی هموطنان توسط ثبت احوال صادر میشود اما بنا به دلایلی که در این گزارش به آن پرداخته شده است، به اصطلاح رسوب میشود و به دست متقاضیان نمیرسد یا اینکه متقاضیان برای دریافت کارت خود اقدام نمیکنند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بعد از ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر میشود اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمیکند و تعدادی از این کارتها رسوب میشود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.
هاشم کارگر در مورد دلایل عدم تحویل کارت به متقاضی، افزود: یکی از این دلایل این است که پیامک دریافت کارت ملی هوشمند توسط متقاضی دریافت نمیشود و برهمین اساس هم متقاضی از صدور کارت خود مطلع نمیشود.
رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است
وی در مورد دلایل دریافت نکردن پیامک توسط متقاضی نیز گفت: ممکن است شماره تلفن همراه ثبت شده برای متقاضی اشتباه یا خاموش باشد همچنین ممکن است شماره همراه ثبت شده معتبر نباشد یا اینکه شماره همراه ثبت شده مربوط به شخص دیگری باشد.
دلایل انباشت کارتهای ملی هوشمند
رییس سازمان ثبت احوال کشور به یکی دیگر از دلایلی رسوب و انباشت کارتهای ملی هوشمند اشاره کرد و گفت: تغییر محل زندگی متقاضی یکی دیگر از این دلایل است و به عنوان مثال متقاضی از کشور خارج شده یا از استانی به استان دیگر نقل مکان کرده است.
کارگر اضافه کرد: از جمله دیگر دلایل رسوب و انباشت کارتهای ملی هوشمند صادر شده این است که شاید متقاضی فوت شده یا اینکه به دلیل اینکه متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند که در صف انتظار است با رسیدی که در اختیار دارد میتواند امور اداری و خدمات دریافت کند؛ بنابراین در گرفتن کارت هوشمند ملی صادر شده خود تعلل میکند.
متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند که در صف انتظار است با رسیدی که در اختیار دارد میتواند امور اداری و خدمات دریافت کند؛ بنابراین در گرفتن کارت هوشمند ملی صادر شده خود تعلل میکند
چگونه متقاضی میتواند از آماده شدن و صدور کارت ملی هوشمند مطلع شود؟
رییس سازمان ثبت احوال کشور در مورد نحوه اطلاع رسانی کارتهای آماده تحویل به متقاضی تاکید کرد: به محض آماده شدن و صدور کارت هوشمند ملی یک پیامک توسط ادارات یا دفاتر پیشخوان دولت به شماره تلفن همراه متقاضی که از وی در سامانه خدمات شهروندی ثبت شده است، ارسال میشود.
وی ادامه داد: همچنین برای تسهیل دسترسی و اطلاع متقاضی از صدور کارت ملی هوشمند از سرویس «چاپار» برای ارسال سریع و مطمئن ارسال پیامک به شمارههای همراه مرتبط با شماره ملی متقاضی استفاده میشود.
کارگر گفت: پیگیری وضعیت درخواست متقاضی برای صدور کارت ملی هوشمند از طریق کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و از طریق سامانه NCR.IR توسط متقاضی فراهم است.