به تبلیغات پزشکی در فضای مجازی اعتماد نکنید
رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است که تقاضا برای مداخلات زیبایی در کشور ما بیمارگونه است و تناسبی با آمار و استانداردهای دنیا ندارد.
به گزارش زنهار، محمد رییسزاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران و با حضور در غرفههای همشهری نکتههای شنیدنی درباره تعرفهها، تخلفات پزشکان و البته مداخلات زیبایی در کشورمان مطرح کرد.
• ظاهرا سازمان نظام پزشکی هشدارهایی درباره قطع همکاری با تأمین اجتماعی بابت بدقولیهایی داشته است. در این باره توضیح میدهید؟
دکتر جباری، دبیر شورای عالی نظام پزشکی صحبتی در این زمینه داشتند و مشکل هم تأخیری است که در مطالبات و پرداخت آنها وجود دارد. البته الان وضع نسبت به گذشته بهتر شده است، ولی باز هم تأخیرهایی وجود دارد. مخصوصا برای نیروهای طرحی که در مناطق محروم هستند و جزو فارغالتحصیلان جوان ما هم محسوب میشوند. الان همراه من نیرویی طرحی است که 14 ماه در یاسوج متخصص بیهوشی بوده ولی هنوز کارانهاش را پرداخت نکردهاند. این تأخیرها افراد را دچار مشکل میکند. در حوزههای دارویی نیز چنین است. البته وضعیت بهتر شده و تأخیرها از چهارده ماه به چهار ماه رسیده است، ولی باز هم مشکلاتی وجود دارد. به شبکه بهداشت و درمان میگوییم چرا مطالبات پرداخت نمیشود، میگویند تأمین اجتماعی به موقع پرداخت نمیکند. به تأمین اجتماعی میگوییم چرا به موقع پرداخت نمیکنید، میگویند ما مطالباتی از جاهای دیگر داریم که پرداخت نمیکنند. یک زنجیرهای است که به هم متصل است و منجر به تأخیرها شده. ولی به هر حال، الان مطالباتی هست که با تأخیرات پرداخت میشود هرچند عمده هم نیستند.
• بحث تعرفههای پزشکی و افزایش آن به کجا رسید؟
امیدواریم سازمان برنامه و بودجه عدد مصوب شورای عالی را به هیئت دولت بفرستند و همان عدد تصویب شود.
• خوشبین هستید که مصوب شود؟
خیلی.
به تبلیغات پزشکی در فضای مجازی اعتماد نکنید
• اخباری هم درباره تخلفات پزشکان اعلام که به کل جامعه پزشکی تعمیم داده میشود. در اینباره چه توضیحاتی دارید؟
متأسفانه فضای مجازی و تبلیغات در آن به حوزه پزشکی آسیب زیادی میرساند. حداکثر 30 درصد تخلفات در حوزه پزشکی، چه مداخلات توسط پزشکان غیرمجاز یا پزشکان مجاز و ... افزایش داشته که عمدتا ناشی از تبلیغات در فضای مجازی است. 95 درصد تبلیغات هم معطوف به تهران است. عمدهترین تبلیغات نادرست هم مربوط به عملها و اقدامات زیبایی غیرضروری و دندانپزشکی است.
• راهحل چیست؟
راهحل اساسی این است که به تبلیغات پزشکی در فضای مجازی اصلا اعتماد نشود. امور پزشکی جزو اموری هستند که واقعا تبلیغاتبردار نیست و نیازی به تبلیغات ندارد. افراد میتوانند از طریق سایت نظام پزشکی، پزشکان مجاز را شناسایی کنند و حتما به جاهایی مراجعه کنند که قابل اعتماد هستند و صلاحیت دارند. عمده مشکل هم در مداخلات زیبایی غیرمجاز و حتی مجاز است؛ که 25 تا 30 درصد رشد در تخلفات را شاهد بودهایم.
• آیا شرایط اقتصادی باعث نشده که حتی پزشکان واقعی هم به سمت تخلفات بروند؟
مشکل از هر دو سمت است؛ هم در عرضه و هم در تقاضا. من مشکل بیشتر را در تقاضا میبینم. تقاضا برای مداخلات زیبایی در کشور ما بیمارگونه است و تناسبی با آمار و استانداردهای دنیا ندارد. وقتی تقاضا زیاد میشود، ارائهدهندگان خدمات هم دچار مشکل و گاه خطاهایی میشوند. البته منظورم تأیید تخلف این افراد نیست؛ اصول علمی و پروتکلهای پزشکی و سلامت کاملا مشخص است و همه پزشکان در هر وضعیتی باید طبق آن برخورد کنند. اما از نظر آسیبشناسی اگر از من بپرسند که مشکل کجاست و کجا برای برخورد اولویت دارد، من میگویم مشکل اصلی از سمت تقاضاست. مردم نباید سلامت و مواهب خدادادی خودشان را به دست مداخلات غیرمجاز بسپارند. عوارض جبرانناپذیری دارد. چه موردهایی سراغ داریم که طرف یک تزریق غیرضروری کرده و به خاطر عوارض پیش آمده، باعث شده که تا آخر عمر گوشهنشین بشوند و در اجتماع حاضر نباشند. یا جراحیهای غیرضروری زیبایی پلک میکنند که باعث میشود در باز و بسته کردن آن دچار مشکلات شوند. یا گاهی عوارض ناشی از چنین مداخلاتی باعث از بین رفتن پوست و ... میشود. عوارض سوء این عملهای زیبایی و مداخلات زیبایی در کشور بیداد میکند. مردم باید آگاهی لازم را پیدا کنند که مراجعه بیجهت به این مراکز و افراد نداشته باشند. اگر هم ضروری است، به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنند.