وقتی ماشین جوش میآورد چه کار کنیم؟
در روزهای گرم بعضا افرادی را در اتوبان یا کوچهخیابانهای شهر میبینیم که کنار ماشین پارک شده خود ایستادهاند، کاپوت را بالا زدهاند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه میکنند که غرق در بخار و دود شده است.
به گزارش زنهار؛ ما آدمها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشینها جای خودشان را دارند. امروز در مجله دلتا میخواهیم نگاهی داشته باشیم به بایدها و نبایدهایی که هنگام جوش آوردن ماشین بهتر است انجام دهیم.
اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، نباید این کارها را انجام دهید:
خاموش کردن ماشین
سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه و آب داخلی رادیاتور که اینها یعنی بهجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک کردن را هم از آن هم گرفتهاید.
باز کردن درب رادیاتور
درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید. جبران صدمه مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا میجوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچکترین فضا به بیرون پرتاب میشود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب میشوند و خطر سوختگی و خسارتهای جانی را به دنبال دارند.
آب ریختن روی موتور
سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث میشود تا از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید بهنظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه و خسارتهای جدیتری را به دنبال دارد.
کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید
حالا احتمالا میخواهید بپرسید که اگر نباید این ۳ کار را انجام دهیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟
باز کردن درب موتور
اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده و پیش پا افتادهای است که به کاهش دمای محفظه موتور کمک میکند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظهای که درب موتور با باز میکنیم، این بخار و گرما بیرون میزند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت خود باشد.
ریختن آب روی رادیاتور
نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیاتور خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین میآید.
روشن کردن بخاری
استفاده از بخاری باعث میشود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه خاصی اجازه ورود را به آب میدهد. فن پشت لوله هم باعث میشود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمیکند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرمشدن موتور نمیشود، بلکه گرمای بهوجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل میشود.
تماس با امداد
یک سری اقداماتی هستند که یک راننده حرفهای باید در اینگونه مشکلات انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفهای و متخصص انجام شوند. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد میشود که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.