ابعاد جدید ضررهای قطع اینترنت
فیلترینگ و محدودیتهای موجود در کشور باعث شده است تا بسیاری از مشاغل و کسبوکارها دچار آسیب جدی شوند. صنعت تبلیغات هم یکی از این مشاغل است که به طور جدی دچار رکود شده است.
به گزارش زنهار، فیلترینگ و محدودیتهای موجود در کشور باعث شده است تا بسیاری از مشاغل و کسبوکارها دچار آسیب جدی شوند. صنعت تبلیغات هم یکی از این مشاغل است که به طور جدی دچار رکود شده است.
متوقفشدن بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای مارکتینگ بخشی از راهکارهای کسبوکارها برای عبور از وضعیت نامشخص فعلی است. اما در ادامه شاهد آغاز موج تعدیل و یا توقف استخدام نیروی انسانی در کسب و کارها نیز بودهایم.
در حوزه دیجیتال به دلیل فیلترینگ شبکههای اجتماعی پرطرفدار و همچنین سرویسهای گوگل، نخستین آسیبها به حوزههای مرتبط با دیجیتالمارکتینگ و تیمهای شبکههای اجتماعی و حوزه سئو وارد آمده است اما در صورت ادامه پیدا کردن این وضعیت کسب و کارها به اجبار به راهکارهای دیگری نیز روی خواهند آورد.
وضعیت نامشخص صنعت تا پایان سال
طی ماه های اخیر ایجاد محدودیتهای اینترنتی و رکود اقتصادی صنعت تبلیغات را هم متاثر کرده اما مهمتر از آن نبود آمار دقیق از میزان خسارت به کسب وکارها راه را برای تصمیمگیری و تصمیم سازی درست برای مدیران و صاحبان کسبوکار ها دشوار و ناهموارتر میکند.
نگاهی به رفتار عمومی شرکتها در هفتههای اخیر مشخصکننده نوعی سردرگمی در میان کسب و کارها در مواجهه با وضعیت رخ داده است.
با وجود عدم شفافیت در انتشار آمار متاسفانه نمیتوان تصویر مشخصی را از وضعیت بازار تبلیغات در ایران ارایه داد عدم انتشار میزان درآمدصداوسیما از تبلیغات به عنوان مجموعه ای که بیشترین سهم از درآمد بازار تبلیغات ایران را دارد و نیز عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص میزاندرآمد شهرداریهای کلانشهرها از درآمد حاصل از واگذاری فضاهای تبلیغات محیطی به عنوان یکی دیگر از تاثیرگذاران این صنعت دقت انتشار آمار را به شدت کاهش میدهد.
اما کسبوکارهای فعال در حوزه تبلیغات آنلاین طی چند سال گذشته علیرغم داشتن سهم اندکی از این بازار با انتشار گزارشهای مختلف سعی در ایجاد شفافیت در این حوزه را داشتهاند.
براساس این گزارش حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود که حدود ۱۷ درصد از این مبلغ معادل ۵۷۳۱ میلیارد ریال به حوزه آنلاین اختصاص یافته و ۲۹۰۰۰ میلیارد آن به سایر حوزه ها اعم از رادیو و تلویزیون– تبلیغات محیطی وشهری و چاپی اختصاص یافته است.
بر أساس تحقیقات صورت گرفته در ایران رادیو و تلویزیون با ۵۳ درصد– تبلیغات محیطی و شهری با ۲۸ درصد– دیجیتال با ۱۷ درصد به ترتیببیشترین سهم از بازار تبلیغات کشور را به خود اختصاص داده اند./ تجارت نیوز