پاسخ کوبده سازمان هواپیمایی درباره گرانی بلیتها
اسعدی سامانی در نشست خبری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر مدعی شد: شرکتها کار غیرقانونی نکردند و مطابق قانون عمل کردیم؛ اقداماتی که برای توقف افزایش قیمت صورت گرفته، فراقانونی است؛ مجلس پذیرفته که طبق قانون برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و نباید از آن عدول کند. نهایتا شرکتها ناگزیر شدند که بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.
به گزارش زنهار، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر مدعی شد: شرکتها کار غیرقانونی نکردند و مطابق قانون عمل کردیم؛ اقداماتی که برای توقف افزایش قیمت صورت گرفته، فراقانونی است؛ مجلس پذیرفته که طبق قانون برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و نباید از آن عدول کند. نهایتا شرکتها ناگزیر شدند که بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.
وی درباره درخواست انجمن هواپیمایی برای تغییر قیمت بلیت گفت: سال گذشته بعد از استقرار دولت سیزدهم، مرحوم قاسمی تاکید داشتند که از اول آذر شرکتهای هواپیمایی ۱۵ درصد نرخ بلیت را کاهش دهند، مشروط بر اینکه دولت یک سری اقدامات انجام دهد که این کاهش قیمت جبران شود؛ اما اقدامی صورت نگرفت. ازجمله اینکه قرار بوده یک سری تسهیلات بانکی در اختیار شرکتها قرار بگیرد یا ریالی شدن عوارض فرودگاهی که تحقق پیدا نکرد. با توجه به محدودیتهای ۶۰ درصدی ظرفیت مسافر بهدلیل کرونا هم قرار بود خدمات فرودگاهی با قیمت پایینتر در اختیار شرکتها قرار گیرد که این کار صورت نگرفت.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره هزینه شرکتهای هواپیمایی گفت: از ابتدای سال تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز ETS که حدود ۲۴ هزار تومان بود افزایش یافت، بهعلاوه افزایش تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینههای ما ارزی است و با افزایش بیش از ۳۰ درصدی قطعات و حمل آتها مواجه شدیم، از جمله لاستیک هواپیما که سال گذشته ۱۲۰۰ دلار بود و الان ۲۷۰۰ دلار است و بقیه اقلام همینطور، ضمن اینکه به جهت تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش ۳۹ درصدی دستمزد، هزینه خدمات هم افزایش پیدا کرده است.
اسعدی سامانی ادامه داد: از این رو به سازمان هواپیمایی کشور برای افزایش نرخ بلیت هواپیما درخواست دادیم که در شورای عالی هواپیمایی مطرح شد و به تصویب رسید. همان زمان هم مهندس قاسمی گفتند که این افزایش نرخ در دولت مطرح میشود که این موضوع به بعد از عملیات اربعین موکول شد. درحالی که طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاده شده و تابع عرضه و تقاضاست و تخفیفات تکلیفی که برای شرکتهای هواپیمایی اعمال شده بود برداشته شده و شرکتها مجاز هستند که نرخ را تعیین کنند؛ همچنین مطابق ماده ۵۳ قانون برنامه ششم آزادسازی نرخ بلیت جزو تکلیف دولت است.
وی با بیان اینکه هزینه هر ساعت صندلی برای شرکتهای هواپیمایی ۴۰ دلار تمام میشود اما اکنون تنها حدود ۲۰ دلار از مسافران گرفته میشود، گفت: انجمن هواپیمایی افزایش ۴۷ درصدی را پیشنهاد داد که ۳۰ درصد در شورا به تصویب رسید و قرار شد بعد از اربعین عملی شود، شرکتهای هواپیمایی هم علیرغم نرخ تحمیلی، به درستی به تکلیف خود عمل کردند اما بعد از تمام شدن پروازهای اربعین، افزایش ۳۰ درصدی نرخ که در شورا تصویب شده بود هم اتفاق نیفتاد و شرکتهای هواپیمایی تا کنون نجابت به خرج دادند و افزایش قیمت را اعمال نکردند، در حالی که این افزایش قیمت حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح شده و به تصویب رسیده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره آمار شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی در سال ۱۴۰۰ در پروازهای داخلی ۱۷۰ هزار و ۱۲۵ پرواز انجام دادند که شامل ۲۷۷ هزار و ۷۱۰ ساعت پرواز میشود، در این مدت ۲۱ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۸۶ صندلی عرضه شده و ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۲۸ مسافر جابهجا شد؛ ضریب ظرفیت مسافر ۷۵ درصد بوده و ۲۵ درصد پروازها خالی بوده است. همچنین پروازهای خارجی ۲۵ هزار و ۲۵ پرواز بوده و سه میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۸۳ مسافر جابهجا شدند و چهار میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۳۷ صندلی عرضه شده و ۶۹ درصد ظرفیت مسافر بوده است.
از جیب مردم برای قشر یکدرصدی هزینه میشود
اسعدی سامانی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی یک درصد حمل ونقل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: بهطور میانگین سالانه ۱۸ میلیون مسافر از طریق هواپیما جابهجا میشوند، درحالی که عمده مسافران مدیران و قشر برخوردار هستند و فشار برای عدم افزایش قیمت هم عمدتا از کسانی است که بیشترین سهم را در حمل و نقل هوایی دارند؛ اما فشاری که روی متعادل نشدن قیمت بلیت وارد میشود ضررش متوجه کل مردم است.
وی خاطرنشان کرد: ما از جیب یک فرد روستایی برای قشر یک درصدی هزینه میکنیم. هواپیمای جمهوری اسلامی ایران یک شرکت دولتی است و همه مردم ایران از این شرکت سهم دارند اما در سال ۱۳۹۹، ۳۴۰۰ میلیارد تومان زیان داشته است؛ در حالی که یک شرکت هواپیمایی دولتی نباید زیان داشته باشد تا برای یک قشر خاص یک درصدی هزینه شود. در این شرایط و با واقعی نشدن قیمت بلیت، دلالی رشد پیدا میکند و قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف به صورت گرانتر عرضه میشود و سودش به جیب دلال میرود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه یک فروشنده هم حاضر نیست خدمات یا کالای خود را با قیمت سال گذشته بفروشد، گفت: یکی از مشکلات ما در بخش حملونقل هوایی شبکه توزیع است که به دلیل نقدینگی پایین، ایرلاینها پروازهای خود را چارتر میکنند. اما با توجه به اینکه چارترکننده بلیت را به جای پکیج بهصورت تکی در بازار عرضه میکند، باعث اختلال در بازار شده است.
۵۰ درصد ناوگان بهدلیل کمبود سرمایه در گردش زمینگیر است
اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ناوگان بهدلیل کمبود سرمایه در گردش زمینگیر است، گفت: اکنون از ۳۳۰ هواپیما ۱۷۵ فروند عملیاتی است. شرکتها تلاش میکنند ناوگان را افزایش دهند اما بیشتر شرکتها توان این کار را ندارند و عمدتا زیانده هستند. عدم متعادلسازی نرخ بلیت باعث میشود که شرکتها امکان سرمایهگذاری و نوسازی نداشته باشند و اگر این روند ادامه یابد، تابستان آینده همین ناوگان را نخواهیم داشت. با این نرخ اکثر شرکتهای هواپیمایی زیانده هستند و این زیان از جیب مردم میرود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید درآمد داشته باشد تا بتواند هواپیما وارد کند، گفت: دلیل اینکه شرکتها فاقد نقدینگی لازم هستند، نرخ بلیت است که باعث زمینگیری هواپیماها هم شده؛ در حالی که دولت هزینههای خدمات فرودگاهی را که شامل نشست و برخاست یا روشنایی فرودگاهی میشود، به صورت دلاری میگیرد؛ این هزینه در سال ۱۳۹۰، ۹۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و اکنون به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و یعنی دولت حتی از درآمدهای خود از ایرلاینها کم نکرده است.
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بهواسطه قانون صورت گرفته است
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: بند د ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه به آزادسازی نرخ بلیت اشاره کرده است، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ به واسطه قانون پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفت و در این مدت ۴۶ فروند هواپیما به ناوگان اضافه شد اما از سال ۱۳۹۷ و با افزایش نرخ ارز، این روند متوقف شد. ما اعتقاد داریم که نرخ بلیت آزاد است، اما افزایش بلیت به معنای این نیست که همه بلیتها ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، بلکه سقف افزایش قیمت ۳۰ درصد است و بعضا در برخی مسیرها ازین مبلغ کمتر خواهد بود.
اسعدی سامانی در پاسخ به اینکه چرا بدون ابلاغ افزایش قیمت توسط دولت، افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت در پروازهای داخلی اعمال شده است، گفت: حدود هشت ماه از مصوبه شورای عالی هواپیمایی گذشته و اقدامی در این خصوص صورت نگرفت، ایرلاینها با این وضعیت دیگر نمیتوانستند به خدماترسانی حملونقل هوایی ادامه دهند، بنابراین افزایش قیمت اعمال شد؛ هرچند ما معتقدیم مسافر ولی نعمت ماست و باید رضایت آنها را جلب کنیم و به همین دلیل سقف قیمتی برای بلیتها تعیین کردهایم.
وی در پاسخ به اینکه دستور دادستانی مبنیبر جریمه برخی شرکتهای هواپیمایی چه میشود، اظهار کرد: ما مطیع اوامر دادستان کشور هستیم، اما بحث ما قانون است. اگر قانون را قبول داریم باید آن را اجرا کنیم؛ اما از دادستان میخواهیم با شرکتهای هواپیمایی همراهی کرده و طبق قانون، افزایش قیمت اعمال شود تا ایرلاینها بتوانند روی پای خود بایستند و شرکتهای چارترکننده بهعنوان یکی از عوامل اصلی نابهسامانی بازار حملونقل هوایی مسافری از چرخه فروش بلیت حذف شوند./ ایسنا