در مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان چقدر افزایش پیدا می کند؟

علی دهقان کیا گفت: هر کسی به هر نسبتی که حقوق دریافت می‌کرده و حق بیمه پرداخت می‌کرده به همان نسبت هم باید مشمول افزایش دستمزد بشود. اگر نرخ تورم بیست درصد باشد باید این بیست درصد شامل همه بشود.

در مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان چقدر افزایش پیدا می کند؟

به گزارش زنهار؛ علی دهقان کیاف رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درباره راهکار‌های موثر برای اجرای مطلوب مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: تا این جای کار مسئله حداقل بگیران به نقطه پایانی رسیده است. درصورتی‌که بیشترین مشکل هم به همین حداقل بگیران مربوط می‌شود. صحبتی هم که ما با مسئولان دولتی داریم این است که به این قشر حداقل بگیران که جزو دهک‌های اول تا چهارم هستند تا جایی که امکان داشته باشد از طریق یارانه‌ها کمک بشود. یا اینکه از طریق آن ارز ۴۲۰۰ تومانی این کمک به انجام برسد. درحال‌حاضر پیشنهادی هم مطرح می‌شود که مابه‌التفاوت این ارز ۴۲۰۰ تومانی در حساب بانکی واریز شود و مبالغی به عنوان حقوق در این حساب‌ها واریز شود و به مردم داده شود.

افزایش حقوق بازنشستگان باید پلکانی باشد

او ادامه داد: به نظر من درباره این افرادی که از حقوق و درآمد پایینی برخوردار هستند دولت باید به هر مقداری که می‌تواند کمک کند. اما آن افرادی که سقف حقوق را دریافت می‌کنند و مبالغی در حدود ده یا هشت میلیون تومان می‌گیرند بر مبنای همین مقدار حقوق دریافتی پول بیمه را پرداخت می‌کنند. دریافتی حداقل بگیران هم دو میلیون و ۸۰۰ تومان است و بر مبنای همین رقم حقوق دریافتی پول بیمه را پرداخت کرده‌اند. در مورد خدمات درمانی همان مبلغی که حداقل بگیران دریافت می‌کنند به افرادی که سقف حقوق را می‌گیرند هم می‌رسد. پس در مسئله افزایش حقوق دیگر نباید گفته شود به آن افرادی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند ده درصد اضافه شود و به آن کسی که حق بیمه کمتری پرداخت کرده سی درصد اضافه شود. ما با چنین سیاستی مخالف هستیم. هر کسی به هر نسبتی که حقوق دریافت می‌کرده و حق بیمه پرداخت می‌کرده به همان نسبت هم باید مشمول افزایش دستمزد بشود. اگر نرخ تورم بیست درصد باشد باید این بیست درصد شامل همه بشود.

مسئولان به وعده خود عمل نکردند؟

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در واکنش به اینکه مسئولان سابق سازمان تامین اجتماعی مدعی بودند تا سه سال آینده مشکلی برای تامین منابع اعتباری طرح همسان‌سازی وجود ندارد گفت: درحال‌حاضر درآمد پایدار ما از محل حق بیمه‌ای که از شاغلان گرفته می‌شود تامین می‌شود. درواقع منابع پایدار برای بازنشستگان بر اساس قانون تامین اجتماعی از محل حق بیمه شاغلان تامین می‌شود. اما در طرح متناسب سازی‌ها منابع مالی از محل پرداخت حق بیمه شاغلان تامین نمی‌شود. برای همین این طرح همسان‌سازی دارای منابع درآمدی پایدار نیست. سازمان تامین اجتماعی همین امسال باید ۵۲ هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی‌هایی که انجام شده از دولت دریافت کند. اما تا به حال این مبلغ پرداخت نشده است.

چرا بدهی تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود؟

دهقان کیا افزود: خواسته ما این است که بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا از محل این بدهی‌ها منابع مالی مربوط به طرح متناسب‌سازی را تامین کنیم. این البته نظر شخصی بنده نیست. این درواقع نظری است که بعضی از دوستان ما دارند. نظر بنده این است که در مسئله متناسب سازی‌ها باید خود دولت ورود پیدا کند و منابع اعتباری آن را تامین کند. چون اگر هر سال بر اساس ماده چهل و یکم قانون کار دولت افزایش دستمزد‌ها را به انجام می‌رساند امروز شکاف حداقل دستمزد ما بین چهار و دویست تا یازده میلیون تومان نبود.

منبع: میزان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار