از واردات خودرو چه خبر؟
مصطفی طاهری درباره اجرایی نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: دولت به دلیل مشکلات ارزی، از سال ۹۷ واردات خودرو را متوقف کرد و از آنجا که تولید داخل نیز بهشدت کاهش یافت، عرضه پاسخگوی نیاز واقعی کشور نبود. در این شرایط مجلس معتقد بود تقاضای واقعی موجود در کشور را باید از طریق افزایش عرضه تامین شود.
به گزارش زنهار؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فرآیند واردات خودرو طولانی شد، گفت: دولت به دلیل مشکلات ارزی، از سال ۹۷ واردات خودرو را متوقف کرد و ازآنجاکه تولید داخل نیز به شدت کاهش یافت، عرضه پاسخگوی نیاز واقعی کشور نبود. در این شرایط مجلس معتقد بود که تقاضای واقعی موجود در کشور باید از طریق افزایش عرضه تامین شود.
مصطفی طاهری درباره اجرایی نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: دولت به دلیل مشکلات ارزی، از سال ۹۷ واردات خودرو را متوقف کرد و از آنجا که تولید داخل نیز بهشدت کاهش یافت، عرضه پاسخگوی نیاز واقعی کشور نبود. در این شرایط مجلس معتقد بود تقاضای واقعی موجود در کشور را باید از طریق افزایش عرضه تامین شود.
نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: اولین راهکار برای افزایش عرضه، رشد تیراژ تولید و تولید حداقل یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه همانند سال ۹۲ بود که مجلس این مسیر را از طریق دولت پیگیری کرد.
وی با بیان اینکه دومین راهکار برای افزایش عرضه واردات خودرو بود، ادامه داد: اوایل کار دولت در برابر این موضوع مقاومت میکرد؛ بنابراین تکلیف واردات در مجمع مشخص شد. فرآیند واردات خودرو طولانی شد و هنوز تعداد قابلتوجهی خودرو از سال گذشته وارد نشد.
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: برای اینکه بتوان در محدودیت ارزی، خودروی بیشتری وارد کنیم و درعینحال قیمتها نیز در بازار کاهش یابد، بر واردات خودروهای کارکرده در سال ۱۴۰۲ تاکید شد. براساس مطالعات مرکز پژوهشها، این رویه در کشورهای متعددی روال بوده و در حال انجام است، بنابراین از دولت خواستیم که این کار را انجام دهد که مقاومت میکردند؛ بنابراین مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد اما به دلیل ایراد هیات عالی نظارت این موضوع از بودجه حذف شد و در نهایت دولت اعلام کرد به دنبال واردات خودروهای کارکرده است و لایحه دوفوریتی مربوط به این موضوع را به مجلس ارائه کرد.