خودرو هیوندای، توسان چه مزایا و معایبی دارد؟
نسل اول توسان اشتراکات زیادی با سایر محصولات شرکت هیوندای داشت.
به گزارش زنهار؛ نسل اول هیوندای توسان در سال 2004 میلادی طراحی و به بازارهای جهانی عرضه شد. طراحان هیوندای ، پلتفرم توسان را در آن سال بر مبنای خودروی النترا طراحی کرده بودند که پلتفرمی مشترک با رقیب هیوندای توسان یعنی کیا اسپورتیج بود! در خودروی توسان نسل اول از دو پیشرانه چهار سیلندر و شش سیلندری استفاده شده بود. البته این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 2700 سیسی با توان تولیدی 173 اسب بخار به بازار ایران وارد شدند.
نسل اول توسان اشتراکات زیادی با سایر محصولات شرکت هیوندای داشت. این خودرو از سویی بر اساس پلتفرم هیوندای النترا طراحی شده بود و از سوی دیگر اشتراکات فنی فراوانی با میتسوبیشی داشت؛ ولی شباهت آن با کیا اسپورتیج به اندازهای بود که در مجموع میتوانستیم آن را مدلی از کیا اسپورتیج بدانیم. تمام این عوامل دست به دست هم داده و هیوندای توسان نسل اول را به خودرویی ساده و اقتصادی تبدیل کرده بودند.
پنج سال بعد یعنی در سال 2009 میلادی نسل دوم هیوندای توسان طراحی و به بازار عرضه شد. این بار توسان از نظر طراحی ظاهری پیشرفت بسیار خوبی داشت و خودروی شاسی بلندی با ظاهر بسیار متفاوت را به خریداران هیوندای عرضه میکرد. پیشرانه خودروی هیوندای توسان نسل دوم وارداتی به ایران نیز، یک پیشرانه 4 سیلندری خطی 2400 سی سی بود.
سل اول هیوندای توسان از لحاظ طراحی ظاهری یک کراساوور زیبا محسوب نمیشود و سهم چندانی از طراحیهای مدرن، تهاجمی و خشن کراساوورهای امروزی نبرده است. چراغهای بزرگ جلو و مهشکنهای دایرهای و قدیمی ترکیب جذابی را با جلوپنجره کوچک هیوندای توسان به وجود نمیآورند. در نماهای کناری و پشت خودرو هم خصوصیت خاصی وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک کراساوور اسپرت معرفی کرد.
نسل سوم خودروی هیوندای توسان نیز که در این مطلب مورد بحث و بررسی ما قرار خواهد گرفت تفاوت های بسیار زیادی با دو نسل پیشین این خودرو داشت و تجربه ای جدید در ردیف خانوادگی این خودرو محسوب میشد. هیوندای توسان 2017 خودرویی شاسی بلند سایز کوچک شهری است ، با طراحی ظاهری زیبا و مدرن که تجهیزات فنی و امکانات رفاهی خوبی دارد و از ارزش خرید بالایی در بازار خودرو ایران بهره مند است.
مزایای خودروی هیوندا، توسان
در بخش فنی بایستی گفت که سیستم تعلیق این خودرو از نوع تعلیق مک فرسون در قسمت جلو و سیستم چند انشعابی مستقل در قسمت عقب خودرو هست که میزان چسبندگی بسیار مناسبی را بین چرخهای خودرو و سطح آسفالت جاده برقرار خواهد کرد. علاوهبر این سیستمهای ترمز در این خودرو در هر چهار شهر سیستم ترمز دیسکی خنک شونده به همراه سیستم ترمز ضد قفل و تجهیزات ایمنی دیگری است که میتواند ایمنی و اطمینان خاطر بسیار زیادی را در سفرهای درون شهری و برون شهری برای شما ایجاد کند.
پیشرانه های عرضه شده در خودروی هیوندای توسان ، دو موتور 4 سیلندر 2000 سی سی و 2400 سی سی توربو است. مدل 2000 سی سی این خودرو توانایی تولید حداکثر نیروی 164 اسب بخار قدرت و مدل 2400 سیسی آن نیز توانایی تولید حداکثر 175 اسب بخار قدرت را دارا می باشد. با انتخاب موتور 2000 سی سی ، یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات شیفت ترونیک وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ را برعهده خواهد گرفت ، همچنین در صورتی که موتور 2400 سیسی را به عنوان پیشرانه مد نظر خود برای خرید هیوندای توسان انتخاب کنید جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه بر روی این خودرو عرضه میشود.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در مدل 2018 این خودرو ، یک موتور کاملاً جدید 2400 سیسی 4 سیلندر خطی با قدرت خروجی 181 اسب بخار برای تیپ اسپرت توسان در نظر گرفته شده است که یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کوپل نیز وظیفه انتقال نیروی این پیشرانه را به چرخها برعهده خواهد گرفت.
یکی دیگر از مزیتهای فنی این خودرو قابلیت انتخاب سیستم چهار چرخ متحرک بر روی خودرو به عنوان یک آپشن اضافی می باشد ، که در صورتی که شما هم علاقهمند به سفرهای آفرودی در جنگل و بیابان باشید به احتمال زیاد این امکان برای شما بسیار مناسب خواهد بود.
همچنین در بررسی بخش فنی هیوندای توسان باید گفت که سیستم تعلیق این خودرو از نوع تعلیق مک فرسون در قسمت جلو و سیستم چند انشعابی مستقل در قسمت عقب خودرو است که میزان چسبندگی بسیار مناسبی را بین چرخهای خودرو و سطح آسفالت جاده برقرار خواهد کرد.
علاوه بر این سیستمهای ترمز در این خودرو در هر چهار چرخ سیستم ترمز دیسکی خنک شونده به همراه سیستم ترمز ضد قفل و تجهیزات ایمنی دیگری است که میتواند ایمنی و اطمینان خاطر بسیار زیادی را در سفرهای درون شهری و برون شهری برای شما ایجاد کند.
هیوندای، توسان چیست؟
زیبایی طراحی این خودرو تا قسمت داخلی نیز ادامه یافته است. جلو داشبورد و همچنین غربیلک فرمان خودروی هیوندای توسان از زیبایی خاصی برخوردار است و در عین سادگی توانسته است آپشنهای زیاد این خودرو را در خود جای دهد. همچنین دسته دندهی بسیار زیبایی در این خودرو استفاده شده است.
آنچه دیگران میخوانند:مزایا و معایب پرادو چهار در چیست؟
خمهای قرار گرفته بر روی داشبورد جلوی خودرو باعث میشوند تا مدت زمان بیشتری برای تکراری شدن ظاهری داخلی این خودرو نیاز باشد و عملاً میتوان گفت که این خودرو تا مدت زمان بسیار زیادی برای شما از تازگی خاصی برخوردار خواهد بود.
طبق آمارهای موجود در سایت موسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای آمریکا خودروی هیوندای توسان در سال 2018 توانسته موفق به دریافت عنوان بالاترین سطح ایمنی از این موسسه شود. همچنین خودروی هیوندای توسان در سال 2015 نیز توانست 5 ستارهی ایمنی را از موسسه تست تصادفات اروپا دریافت کند، که این دو مورد نشان دهنده ایمنی بالای خودروی هیوندای توسان در سفرهای جادهای و درون شهری هست.
معایب خودروی هیوندا، توسان
در ساخت اجزای کابین هیوندای توسان نسل اول از متریال بسیار بیکیفیت مانند پلاستیک بسیار سخت و خشک استفاده شدهاست؛ تا آنجا که این خودرو مخاطب را به یاد خودروهای بیکیفیت داخلی مانند پراید میاندازد. همچنین طراحی داخلی هیوندای توسان نسل اول را نیز میتوان بسیار ساده و قدیمی توصیف کرد. در مجموع، در هنگام حضور در کابین هیوندای توسان، احساس آرامش و آسودگی کراساوورهای امروزی را نخواهید داشت.
توسان نسل اول خودرو پر سروصدایی است، بهطوری که در سرعتهای پایین صدای موتور به اندازهای وارد کابین میشود که میتوانید صدای موتور را مبنای تعویض دنده قرار دهید، اما در سرعتهای بالا وضعیت شدیدتر شده و صدای برخورد هوا به خودرو هم بسیار افزایش مییابد و تمام صداها به داخل کابین نفوذ پیدا میکند.
شرکت هیوندای در سال 2015 نسل سوم هیوندای توسان را با طراحی جذابتر و بهروزتر نسبت به دو نسل قبلی معرفی و به بازار عرضه کرد. این کراساوور در کنار مزایای فراوان از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
قبل از هر چیزی لازم است به شباهت بیش از اندازه هیوندای توسان نسل سوم با هیوندای سانتافه از نظر طراحی خارجی اشاره کرد که ارزش نوآوری طراحان هیوندای توسان را پایین میآورد. همچنین در طراحی داخلی هیوندای توسان نیز با نوعی سالخوردگی و قدیمی بودن طراحی کابین روبرو خواهید بود که با طراحی ظاهری خودرو هماهنگی چندانی ندارد.
از سوی دیگر هیوندای توسان نسل سوم با پیشرانه 4 سیلندر دو لیتری که توان تولید 155 اسب بخار قدرت و 192 نیوتنمتر گشتاور را دارد، به بازار کشورمان وارد میشود؛ بنابراین نباید انتظار چندانی از هیوندای توسان داشته باشید. درواقع موتور هیوندای توسانهای وارداتی به ایران که ضعیفترین موتور روی این کراساوور است، توان لازم برای حرکت این خودرو یک و نیم تنی را ندارد.
سایت کرمان موتور که هیوندای توسان را به کشور وارد میکند، شتابگیری صفر تا 100 آن را 11.8 ثانیه اعلام کرده است، اما در برخی از تستهای جادهای، هیوندای توسان برای شتابگیری صفر تا 100 به حدود 14 ثانیه زمان نیاز داشته است؛ رکوردی که برای خودرویی در رنج قیمتی هیوندای توسان بسیار ضعیف است.
همچنین میتوانیم به مصرف سوخت هیوندای توسان اشاره کنیم. درست است که طبق اعلام رسمی مصرف سوخت ترکیبی هیوندای توسان نسل سوم با 8.3 در هر 100 کیلومتر برابر است، اما با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشور و همچنین سبک رانندگی، مصرف سوخت این خودرو تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر هم افزایش مییابد؛ یعنی باز هم آماری نهچندان مطلوب