32 هزار مشتری خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می برند!
متقاضیان خودروهای وارداتی، در سال گذشته 500 میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردند و قرار بود حداکثر تا سه ماه آینده، خودروی موردنظر را تحویل گیرند. اما با گذشت بیش از پنج ماه، تحویل خودروهای این متقاضیان هنوز در هالهای از ابهام است.
به گزارش زنهار، به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اسفند ماه سال گذشته 33 هزار نفر از 120 هزار متقاضی در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبتنام کرده بودند که بهعنوان اولویت اول جهت دریافت خودرو انتخاب شدند. هرچند در آن زمان نیز وضعیت تحویل و نوع این خودروها مشخص نبود و بارها در مورد خرید آن هشدار داده شده بود؛ اما باز هم تعداد بسیاری ثبت نام کردند و تکلیف 32 هزار متقاضی هنوز معلوم نیست.
تنها ۱۰۰۰ نفر از متقاضیان تعیین و تکلیف شدند!
به عبارت دیگر، تا زمانی که شرکتهای واردکننده، بخشنامه فروشی برای خودروهای وارداتی منتشر نکنند، تکلیف هریک از 32 هزار ثبتنام کننده این خودروها که متقاضی محصولات غیر چینی همانند هیوندای، کیا و… هستند، معلوم نخواهد شد. این در حالی است که انتشار بخشنامه فروش توسط شرکتهای واردکننده، منوط به ورود این محصولات به گمرک کشور و ترخیص آنهاست. طبق آخرین اخبار منتشره از گمرکات کشور، حدود هزار دستگاه خودروی وارداتی موفق به ترخیص از گمرک شدهاند که همگی، چانگانهای CS35 وارداتی هستند.
قیمتگذاری شورای رقابت چگونه انجام میشود؟
نام خودرو نرخ فروش درب انبار واردات (ریال)
با یک حساب سرانگشتی، درصورتی که 25 درصد روی نرخ فروش درب انبار افزوده شود، قیمتهای زیر به دست میآید.
نام خودرو نرخ نهایی با احتساب 25 درصد (ریال)
پیگیریهای صورت گرفته از سوی شرکت سایپا نیز کار را به جایی نرساند و این شرکت از هرگونه توضیح در مورد افزایش بیش از 50 درصدی خودروهای وارداتی خود، خودداری کرد.
اما انتظار میرود که نهادهای نظارتی از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکننده، گرانی بیدلیل فوق را پیگیری کند و علت را از این شرکت جویا شود.
سرنوشت پولهای بلوکهشده خودروهای وارداتی چه شد؟
وی تأکید کرد: تمامی پولهای بلوکه شده در سامانه یکپارچه، آزاد شده و همه متقاضیان خودرو قادر هستند که پولهای خود را از حساب وکالتی برداشت کنند.
وعده واردات خودرو به نام مصرفکننده و به کام خودروسازان!
با وضعیتی که انحصار در بازار خودرو موج میزند و قیمتها به هیچ عنوان رقابتی نیستند، بخش اعظمی از وظیفه واردات خودرو نیز به ایران خودرو و سایپا تعلق گرفته است. طبق سخنان احتشامزاده، 80 درصد واردات خودرو به خودروسازان داخلی سپرده شده است.