نقاط قوت و ضعف تویوتا کمری چیست؟
تویوتا کمری یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار جهانی به شمار میرود.
به گزارش زنهار؛ نسل اول تویوتا کمری در سال 1982 در مدل های سدان و هاچ بک به جهان عرضه شد ، اما در نسل دوم آنربکس سرعت دستی و اتوماتیک استفاده شد که بسیار جلب توجه نمود و تا امروز هشت نسل از این خودرو تولید شده است.
تویوتا کمری را باید از موفقترین سدانهای تولیدی شرکت تویوتا در جهان دانست، که از گذشته تاکنون توانستهاست فروش چشمگیری را در بازارهای جهانی تجربه کند. تولید کمری از سال 1982 میلادی آغاز شد و در ابتدا تنها بهصورت یک سدان اقتصادی و جمعوجور به تولید میرسید.
تویوتا کمری یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار جهانی به شمار میرود. این سدان محبوب ژاپنی که از سال 1982 توسط تویوتا تولید و به بازار عرضه شد، هرساله با تغییراتی هوشمندانه، نظر خریداران خودرو در جهان را به خود جلب میکند تا جایی که در کشور آمریکا به مقام چهارم پرفروشترین خودروی سال رسیده است. خرید تویوتا کمری برای افرادی که به دنبال خرید خودروهای اقتصادی و قدرتمند هستند یکی از گزینه های جدی و منطقی محسوب میشود.
موفقیتهای چشمگیر تویوتا کمری را باید از سال 1991 دانست؛ یعنی زمانی که تویوتا با بزرگتر کردن ابعاد این خودرو، کمری را وارد کلاس سدانهای سایز متوسط کرد و بهاینترتیب مشتریان بیشتری بهسوی این خودرو جذب شدند. گرچه در دهه 90 تعداد محدودی از نمونههای ابتدایی این سدان محبوب به بازار ایران راه پیدا کردند، اما در سال 2005 عرضه مدل گرند توسط ایرتویا، کمری را به خودرویی بسیار محبوب در بازار ایران بدل کرد.
البته مانند تمام خودروهای روز دنیا ، تویوتا کمری نیز بدون نقص و ایراد نیست، به همین دلیل کارشناسان خودرو در سایت تندایران قصد دارند تا در این مقاله به بررسی مزایا و معایب خرید تویوتا کمری بپردازند تا اگر شما هم قصد خرید خودرو دارید با این سدان میانرده ژاپنی بیشتر آشنا شوید.
مزایای خودروی تویوتا کمری
ولین مزیتی که از خودروی کمری در مقاله معایب و مزایای تویوتا کمری به آن خواهیم پرداخت، موتور قدرتمند است. مدل هیبریدی تویوتا کمری سفارش آمریکا، یکی از پیشرفتهترین سیستمهای هیبریدی موجود در جهان است. این مجموعه هیبریدی از یک موتور بنزینی کممصرف 2.5 لیتری در کنار دو الکتروموتور بهره میبرد. انتقال نیرو در این خودرو با استفاده از گیربکس الکترونیکی CVT به چرخهای جلو انجام میشود و میتواند تویوتا کمری را در 7.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. چنین شتابی، تویوتا کمری هیبریدی نیوفیس را تبدیل به سریعترین خودروی سگمنت خود در بازار کشور کردهاست، زیرا نزدیکترین رقبای آن یعنی هیوندای سوناتا هیبریدی و کیا اپتیما هیبرید دارای شتاب صفر تا صد بالای8 ثانیه هستند.
تویوتا کمری چیست؟
تویوتا کمری در مدلهای غیرهیبریدی نیز خودروی دستوپا بستهای نیست و موتور 205 لیتری 4 سیلندر آن میتواند در عرض 9.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
مصرف سوخت پایین و استهلاک کم این خودرو میباشد. با خرید این سدان ژاپنی قدرتمند خیالتان راحت است که دفعات مراجعه شما به تعمیرگاه و پمپ بنزین بسیار کمتر از دارندگان رقبای تویوتا کمری خواهد بود. البته که پیش از بررسی مشخصات فنی تویوتا کمری نیز، از محصولات تویوتا انتظار خودروهایی کم هزینه و کم استهلاک و اقتصادی را داشیم.
یکی از کم استهلاک ترین موتورهای 4 سیلندر در این کلاس خودرو، موتور 2AR-FE میباشد که این خودروساز ژاپنی در نسخه بنزینی تویوتا کمری از آن بهره گرفته است و با توجه به فناوری های استفاده شده در این موتور قدرتمند ، مانند کوتینگ مخصوص پیستون ها، خیالتان از عمر بالای موتور راحت خواهد بود.
قسمت جذاب تر بررسی تویوتا کمری آنجاست که بفهمیم با توجه به اینکه کمری در سرعت های پایین فقط با موتور الکتریکی حرکت میکند و موتور احتراقی تنها نقش ژنراتور را بازی میکند، بنابرین فشار کمتری به موتور وارد میشود و عمر مفید موتور افزایش مییابد. همچنین در هنگام شارژ بودن باتری خودرو، موتور بنزینی خاموش بوده و فقط موتور برقی به چرخ ها نیرو میدهد که به همین خاطر موتور احتراقی در یک خودروی هیبریدی نسبت به خودروی غیر هیبریدی ساعات کمتری فعال خواهد بود، بنابرین در نسخه های هیبریدی استهلاک خودرو از نمونه های بنزینی هم کمتر است و خیالتان از استهلاک کم تویوتا کمری نیوفیس راحت خواهد بود. مصرف سوخت تویوتا کمری نیز در نسخه بنزینی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر ، و در مدل هیبریدی 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود که برای سدانی با این ابعاد بسیار عالی است.
داشتن نمایندگی های فعال و زیاد در ایران حتی بعد از تحریم ها و محدودیت ها که همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند از مزیت های خوب برای خرید این خودرو میباشد.
معایب خودروی تویوتا کمری
این خودرو قبل از نسل هشتم خود به شدت در طراحی تکراری و کسل کننده بود و این کمی از جذابیت نسل های قبلی این خودرو کم میکند و یکی از ایراداتی است که میتوان به آن گرفت.
هرقدر که کمپانی تویوتا در بخش ایمنی کمری سنگ تمام گذاشته است، این سدان جذاب و باکیفیت در بخش امکانات رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد و در مقابل رقبای پرآپشن کرهای خود در ردهی پایینتری قرار میگیرد. این درحالی است که رقبای تویوتا کمری مانند کیا اپتیما میتوانند در بخش امکانات رفاهی با محصولات گرانقیمت آلمانی رقابت کنند، ولی کمری از لحاظ تنوع امکانات رفاهی حتی بهپای نسل قبلی این خودروهای کرهای هم نمیرسد. البته چنین مشکلی را باید به سیاست تویوتا نیز ربط داد، چون این خودروساز ژاپنی محصولات مجهز و لوکس خود را با برند لکسوس به بازار عرضه میکند و محصولات تویوتا عمدتا خودروهایی اقتصادی و ارزانقیمت هستند.
هیچیک از نسلهای تویوتا کمری بهعنوان خودروهای اسپرت شناخته نمیشوند و مدل 2015 نیز از این قاعده مستثنی نیست. کمری را باید مانند نیسان تینا خودرویی دانست که هندلینگ را فدای راحتی کردهاند و به همین دلیل پایداری خودرو در پیچها کاملا معمولی است، و چنین چیزی کمری را در نقطه مقابل سدانهای پرطرفداری همچون مزدا 3 قرار میدهد.
بدترین قسمت این موضوع اینجا است که هندلینگ متوسط تویوتا کمری سبب نشدهاست تا این سدان خانوادگی، راحتترین خودروی کلاس خود باشد؛ زیرا رقبایی مانند هوندا آکورد و نیسان تینا با اینکه قدیمیتر از کمری محسوب میشوند، اما راحتی بهمراتب بیشتری دارند.
طراحی داخلی کمری 2016 کمی بیش از حد قدیمی و ساده بهنظر می رسد، اگر بخواهیم این خودرو را با رنو تلیسمان و یا خودروهای اپتیما و آزرا مقایسه کنیم، از لحاظ طراحی داخلی چندان حرفی برای گفتن ندارد. کیفیت متریال داخلی کمری 2016 نسبت به نسل گذشته رشد چندانی نداشته و از لحاظ متریال نیز مانند نمونههای قبلی است. البته ناگفته نماند که بسیاری همین کابین تکراری را به خیلی از خودروهای شیک و بهروز ترجیح میدهند و بدون شک علت آن فقط یک نکته است، وجود نام تویوتا قبل از اسم کمری!