فروش این خودرو سایپا با ۹۰ میلیون تخفیف
چانگان CS۵۵ پلاس سایپا برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش درآمد. CS۵۵ پلاس در ظاهر نسخه موقر و متین UNI-T است. اما در باطن حرفهای بسیاری برای گفتندارد. این کراس اوور چانگان از موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱۸۵ اسب بخاری و گیربکس DCT هفت سرعته استفاده میکند که در صورت عرضه توسط سایپا مستقیماً با فونیکس تیگو هفت، لاماری ایما، KMC K۷ و دیگنیتی پرایم وارد رقابت خواهد شد.
به گزارش زنهار؛ چانگان CS۵۵ پلاس سایپا در واقع دومین محصول وارداتی این خودروساز بهشمار میرود. چانگان CS۵۵ پلاس اولینبار در نمایشگاه Shanghai Auto Show سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. چانگان بلافاصله پس از آن رونمایی، CS۵۵ پلاس را به بازار خودرو چین عرضه کرد.
در طول سالهای قبل، این کراس اوور چانگان نسخهها و فیسلیفتهای مختلفی را تجربه کرد. تا اینکه در سال ۲۰۲۱ نسل دوم آن وارد نمایندگیهای چانگان در چین شد.
نسل دوم این این خودرو از زبان طراحی جدید چانگان بهره میبرد. زبانی که در UNI-T و UNI-K هم تکرار شد و قرار است به زودی آنها در ایران مشاهده کنیم.
CS۵۵ پلاس نسل دوم به محض ورود به بازار خودرو چین ۱۲/۴۰۰ مشتری داشت. این کراس اوور چانگان حتی به رکورد فروش نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه در ماه هم رسید که البته پایدار نبود. این کراس اوور چینی اکنون بیست و هشتمین SUV کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است.
ماهها پیش نمونههای اولیه چانگان CS۵۵ پلاس سایپا وارد گمرک ایران شدند. اما تا هفتههای قبل خبری از این خودرو نبود تا آنکه برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو مشهد به معرض نمایش درآمد.
CS۵۵ پلاس مانند تمام خودروهای چینی دیگر، گریل بسیار بزرگی دارد. این گریل اکنون معرف شخصیت جدید محصولات چانگان است. بر روی این جلوپنجره دوربین جلو و در بخش پایین آن هم سنسورهای مربوط به پارک خودرو مشاهده میشود.
چراغهای جلو LED با جلوپنجره آن ترکیب شدند که ترند این روزهای بازار خودرو در جهان است. اما در این خودرو چراغ مهشکن وجود ندارد. دلیل آن این است که براساس قوانین چین اگر چراغهای جلو به اندازه ایمن جاده را روشن کنند، نیازی به نصب مهشکن نخواهد بود.
قبل از اینکه به نمای کناری این کراس اوور چانگان بپردازیم باید به یک نکته اشاره کنیم. چانگان CS۵۵ پلاس همانند بسیاری از خودروهای این برند از المانهای رنگی در بدنه خود استفاده میکند.
این المانها را میتوان در UNI-T هم مشاهده کرد که ظاهری جذابتر به خودرو میدهند. در چانگان CS۵۵ پلاس این المانهای رنگی را میتوان در کنارههای سپر جلو، زیر دربها و گلگیرهای جلو پیدا کرد. این المانهای رنگی در برخی مدلها قرمز و در بعضی از نسخهها برنزی هستند.
در نمای کناری خبر از خطوط عجیب و غریب نیست. در عوض المان رنگی زیر دربها تلاش دارد تا این بخش را از یکنواختی خارج کند.
نکته مهم درباره دربهای چانگان CS۵۵ پلاس این است که تا بخش پایین بدنه ادامه دارند. یعنی در زمان ورود و خروج به این کراس اوور هیچ وقت لباس شما در نتیجه برخورد با درب کثیف نخواهند شد.
اما در نمای عقب این کراس اوور چانگان جزئیات عجیب و غریبی را میبینیم. چراغ سوم ترمز چانگان CS۵۵ پلاس شاید یکی از عجیبترین دیزاینها در میان خودروهای چینی باشد.
چراغهای LED عقب طراحی قابل قبولی دارند و البته باید به المان کرومی پایین سپر این خودرو نیز اشاره کرد که نقش اگزوز کرومی فیک را ایفا میکنند.
بیشتر بخشهای داخلی چانگان CS۵۵ پلاس سایپا از پلاستیک تولید شدند. اما چانگان تلاش کرد این قطعات پلاستیکی را در اشکال مختلفی بسازد و کمی هم چرم ترکیبات داخل اتاق اضافه شد.
ردیف دوم صندلیها کاملاً برای نشستن سه نفر کافی است. چرا که تونل کف خودرو در ارتفاع پایینی قرار دارد. اما مشکل این است که یک دریچه تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد. یعنی اگر فردی در وسط صندلی عقب بنشیند، بیشتر هوای تهویه مطبوع سهم آن خواهد شد.
در بخش جلو اما خبری از مانیتور سرتاسری خودروهای امروزی نیست. بهجای آن یک کپی تمام و کمال از i-Cockpit پژو را شاهد هستیم. به همین علت، این فضا برای ما بسیار آشناست.
فرمان با ظاهری جذاب نزدیک به راننده قرار دارد و بالای آن مانیتور ۱۰ اینچی کلاستر را میبینیم. مانیتور ۱۲.۳ اینچی داشبورد هم لمسی است و اپلکارپلی هم بهصورت استاندارد در آن وجود دارد. اما خبری از اندرویداتو نیست.
کلیدهای کنترل امکانات CS۵۵ پلاس
برخلاف UNI-K کلیدهای واقعی برای تهویه در پایین مانیتور وسط وجود دارند که کار را با این سیستم راحتتر میکنند. حال که صحبت از دکمههای فیزیکی در داخل کابین CS۵۵ پلاس شد بد نیست به یک مورد جالب اشاره کنیم.
دکمههای دوربین ۳۶۰ درجه و ثبت وقایع این خودرو به شکلی بال مانند در بالای کلید گردان مودهای رانندگی مشاهده میشوند. خاصیت این سبک این است که بدون چشمبرداشتن از مسیر میتوان به این دکمهها دسترسی داشت و از آنها استفاده کرد.
اگر بخواهید صدای سیستم صوتی را کم یا زیاد کنید، خبری از کلید مخصوصی برای این کار نیست. یا باید از دکمههای روی فرمان صدا را تغییر داد و یا میتوانید در منو مانیتور این عمل را انجام دهید.
شارژرهای وایرلس تلفن در بخش بالایی دنده قرار دارند و به جهت آنکه کنسول میانی شناور طراحی شد، میتوان از فضای خوبی که در زیر آن وجود دارد، استفاده کرد.
نکته دیگری که در داخل اتاق چانگان CS۵۵ پلاس میتوان دید، Patern عجیبی است که در بالای محفظه داشبورد مشاهده میشود. میدانیم که هیوندای در داخل اتاق محصولات خود این روزها از چهار نقطه که به معنای حرف H در کد مورس است استفاده میکند. اما مشخص نیست این شمایل دیجیتالی (احتمالاً مربوط به WiFi) روی داشبورد CS۵۵ پلاس دقیقاً مربوط به چیست.
یکی دیگر از امکانات جالب داخل کابین این خودرو، امکان تعویض صدای چراغ راهنما است. یعنی شما میتوانید از بین سه گزینه، صدای دلخواه خود را برای صدای راهنما در زمان گردش به راست یا چپ استفاده کنید.
چانگان CS۵۵ پلاس سایپا از موتور JL۴۷۳ZQ۲ چهار سیلندر توربو به حجم ۱۴۹۴ سیسی بهره میبرد. موتور ۱/۵ لیتری توربو این خودرو میتواند ۱۸۵ اسب بخار (۱۸۸ PS) قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
گشتاور خروجی این موتور هم به ۳۰۰ نیوتنمتر میرسد که در میان دورهای ۱۲۵۰ تا ۳۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. قدرت موتور CS۵۵ پلاس در مدلهای ارزان قیمت توسط گیربکس شش سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود. اما خریدران مدلهای گران قیمت میتوانند از جعبهدنده DCT تر این خودرو که هفت سرعته است استفاده کنند.
گیربکسهای DCT در ترافیک شهری رفتار کند توام با تأخیر دارند. اما به لطف WET بودن این جعبهدنده کمتر باید نگران داغ شدن آن رانندگیهای پر فشار باشید.
تعلیق جلو این کراس اوور مکفرسون است و در محور عقب هم شاهد بازوهای مولتیلینک هستیم. ترمزها در تمامی چرخها دیسکی است و در محور جلو از نوع خنکشونده استفاده شدهاست.
چانگان CS۵۵ پلاس را میتوان با رینگهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار خودرو چین خریداری کرد. نمونههای وارداتی سایپا همگی دارای رینگهای ۱۹ اینچی هستند که نشان میدهد این خودروساز نمونههای ارزانی را به کشور نیاوردهاست.
CS۵۵ پلاس با ۴۵۱۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱۶۸۰ میلیمتر ارتفاع دارای فاصله بین دومحوری برابر با ۲۶۵۶ میلیمتر است.
این کراس اوور پنج نفره چانگان میتواند با زاویه ۲۲ درجه از شیبها بالا برود و با زاویه ۲۸ درجه از آنها خارج خواهد شد. یعنی با یک خودرو کاملاً شهری روبهرو هستیم.
مصرف سوخت CS۵۵ پلاس ۱۴۶۰ کیلوگرمی، ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. باک بنزین آن نیز ۵۵ لیتر حجم دارد. این بدان معناست که با یک باک پر از سوخت، CS۵۵ پلاس میتواند پیمایش ۹۳۰ کیلومتری داشتهباشد. البته این ارقام در شرایط آزمایشگاهی اندازهگیری شدند.
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر رسمی این خودرو، ۸.۱۲ ثانیه است و CS۵۵ پلاس تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میتواند به سرعتگیری ادامه دهد. این محصول چانگان در کشور مبداء با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به دست مشتریان چینی میرسد.
هنوز مشخص نیست که سایپا چه تیپ و تریمای را برای فروش این خودرو در بازار ایران انتخاب کردهاست. اما براساس خودرویی که این خودروساز در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش گذاشت، میتوان فهمید آن است که با تیپهای فول این خودرو مواجه خواهیم شد.
مدلهای فول این کراس اوور چانگان با امکاناتی چون ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها بهفروش میرسند.
در بخش ایمنی، چانگان CS۵۵ پلاس دارای ایربگهای راننده و سرنشین کناری، ایربگهای جانبی (در مدلهای فول) و ایربگهای پردهای (در مدلهای فول) است.
تجهیزات کمک راننده این کراس اوور نیز عبارتند از سنسور پارک جلو (آپشنال)، سنسور پارک عقب، هشدار برخورد از عقب (در مدلهای فول)، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (در مدلهای فول)، دوربین ثبت وقایع (در مدلهای فول)، کروز کنترل (کروز کنترل آداپتیو در مدلهای فول)، امکان انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدلهای فول)، استارت استاپ موتور، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها.
فولترین مدل چانگان CS۵۵ پلاس دارای رادار نقاط کور، رادار خروج از خط، کنترل بین خطوط، نگهداشتن خودرو در بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری و رانندگی اتونوموس سطح سه است.
از دیگر امکانات این خودرو میتوان به سانروف پانورامیک، روفرک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، درب صندوق عقب برقی مموریدار، فرمان چرمی با تنظیم زاویه دستی، لیور دنده الکترونیکی، صندلیهای چرمی اسپرت با تنظیم برقی برای راننده (تنظیم برقی صندلی شاگرد در مدلهای فول وجود دارد)، گرمکن صندلی راننده (در مدلهای فول)، مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی داشبورد (۱۲.۲۵ اینچی در مدلهای ارزان)، دستور صوتی، سیستم صوتی پایونیر با ۶ اسپیکر، چراغهای جلو و عقب LED، برفپاکن عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای سرنشینان عقب، فیلترهای PM۲.۵، یونیزه و تصفیهکننده هوا اشاره کرد.
ارزانترین نسخه این کراس اوور چانگان در بازار خودرو چین، ۹۵ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با ۶۶۳ میلیون تومان. اما گرانترین تیپ چانگان CS۵۵ پلاس در چین ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۷۸۷ میلیون تومان است. این رقم مربوط به مدل ۲۰۲۲ است که تمامی رادارها و آپشنهای نسخه فول را داراست.
حال باتوجه به رقم فروش این کراساوور چینی در کشور مبداء باید دید که گروه خودروسازی سایپا در زمان ورود این خودرو به کشور، چه قیمتی را برای آن در نظر خواهد گرفت. ذکر این نکته نیز لازم است که چانگان CS۵۵ پلاس اکنون در نمایندگیهای این برند با تخفیف ۸ تا ۱۳ هزار یوانی به فروش میرسد که معادل ۵۵ تا ۹۰ میلیون تومان است.