مبلغ وام ازدواج در دولت جدید افزایش یافت

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد:‌ بر اساس مصوبه هیئت عالی بانک مرکزی مقرر شد از فردا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده های قانونی بانک ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری تخصیص داده شود. شبکه بانکی فقط طی ۱۰ روز ابتدایی شهریورماه ۱۵ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.

مبلغ وام ازدواج در دولت جدید افزایش یافت

به گزارش زنهار، مهدی صحابی از اقدام جدید بانک مرکزی که از فردا انجام می شود خبر داد و تصریح کرد: با مصوبه هیئت عالی بانک مرکزی مبنی تخصیص ۵۰ همت اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده های قانونی بانک ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، روند ثبت نام متقاضیان هم تسریع و تسهیل خواهد شد.

وی افزود: با این اقدام، ظرفیتی که روزانه بانک مرکزی به بانک های عامل اجازه ثبت نام می دهد افزایش پیدا کرده و روند ثبت نام هم سرعت بیشتری پیدا می کند.

صحابی در ادامه گفت: با ابلاغ این مصوبه، روند پرداخت تسهیلات نسبت به پنج ماه ابتدایی سال نیز تسریع پیدا خواهد کرد. همچنین ثبت نام متقاضیان در پنج ماه ابتدایی سال که با مشکلاتی به دلیل سهمیه های تخصیص یافته به شبکه بانکی بر اساس توان آنها بود، برطرف می شود.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه میزان تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به دو سرفصل قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری تا پایان مرداده حدود ۷۵ همت بوده است افزود: با پیگیری های به عمل آمده و جلسات تخصصی برگزار شده در بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا امروز ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس حدود ۲۱۳ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و ۲۱۰ هزار نفر هم تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری  تاکنون دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه میزان تقاضا از میزان سهمیه اختصاص داده شده به شبکه بانکی بیشتر است، تصریح کرد: جلسه ای در تاریخ ۲۳ مردادماه با حضور قائم مقام بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها برگزار و در این جلسه از مدیران عامل بانک ها درخواست شد که سهمیه مرداد ماه هر بانک طی یک هفته تا پایان مردادماه پرداخت شود. علاوه بر این درخواست شد تا در پرداخت سهمیه شهریور ماه این تسهیلات نیز تسریع شود.

بر اساس قانون، میزان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز جهت تسهیل و تسریع در پرداخت به متقاضیان به اعتبار اولیه اضافه شد.

پیشنهاد اعطای بخشی از وام ازدواج به صورت کالا

وزیر اقتصاد با طرح پیشنهاد اعطای بخشی از وام ازدواج به صورت کالا به زوج‌ها، گفت: بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی یادداشتی توضیح داد: دیروز در دیدار مدیران بانک‌ها بر ضرورت اولویت دادن پرداخت وام ازدواج جوانان تاکید کردم.

وی ادامه داد: البته با توجه به صف ۳۰۰ هزار نفری وام ازدواج و محدودیت منابع بانک‌های کشور پیشنهاد دادم در مورد طرح امکان تأمین لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان را هم، در کنار پرداخت وام نقدی، بررسی لازم بشود که کمک خوبی هم به رونق تولید می‌کند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: وام ازدواج امسال بدون توجه به میزان افزایش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با دو برابر شدن به ۳۰۰ میلیون افزایش یافته است و لذا بانک‌ها به دلیل سایر تعهدات به کندی و با تأخیر نسبت به پرداخت وام ازدواج پرداخت می‌کنند و مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم بود.

وی اضافه کرد: این طرح، در صورت امکان اجرایی شدن، می‌تواند به صورت اختیاری برای زوج‌های جوانی که تعجیل داشته و منتظر وام ازدواج برای تأمین لوازم خانگی موردنیاز تشکیل خانواده هستند، راه گشا باشد.

همتی در پایان تاکید کرد: بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند و در شرایط و مقررات پرداخت وام ازدواج هیچ تغییری ایجاد نشده است.

همتی درباره طرح پرداخت وام ازدواج به صورت غیرنقدی گفت: این طرح، درصورت امکان اجرایی شدن، می‌تواند به صورت اختیاری برای زوج‌های جوانی که تعجیل داشته و منتظر وام ازدواج برای تامین لوازم خانگی موردنیاز تشکیل خانواده هستند، راه‌گشا باشد. بازهم تاکید می‌کنم بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند و در شرایط و مقررات پرداخت وام ازدواج هیچ تغییری ایجاد نشده است.

به نقل از ایسنا، اظهارات وزیر اقتصاد درباره وام ازدواج و تغییر شیوه پرداخت آن با واکنش های زیادی روبه رو شد.  همتی در جمع مدیران بانکی خواستار ارائه طرحی از سوی معاونت بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای هماهنگی بانک‌ها با هماهنگی با بانک مرکزی در این زمینه شد که در صورت ممکن بخشی از وام ازدواج به صورت غیر نقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان به متقاضیان پرداخت شود.

این واکنش ها باعث توضیحات بیشتر  عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در این زمینه شد، وی در یادداشتی تلگرامی نوشت:  دیروز در دیدار مدیران بانک‌ها بر ضرورت اولویت دادن پرداخت وام ازدواج جوانان تاکید کردم. البته با توجه به صف ۳۰۰ هزار نفری وام ازدواج و محدودیت منابع بانک‌های کشور پیشنهاد دادم در مورد طرح امکان تامین لوازم خانگی مورد نیاز زوج‌های جوان هم، در کنار پرداخت وام نقدی، بررسی لازم بشود که کمک خوبی هم به رونق تولید می‌کند.

وی افزود: وام ازدواج امسال بدون توجه به میزان افزایش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با دوبرابر شدن به ۳۰۰میلیون افزایش یافته و بانک‌ها به دلیل سایر تعهدات به کندی و با تاخیر نسبت به پرداخت وام ازدواج پرداخت می‌کنند و مورد اعتراض نمایندگان محترم مجلس هم بود.

وزیر اقتصاد بیان داشت: لذا این طرح، درصورت امکان اجرایی شدن، می‌تواند به صورت اختیاری برای زوج‌های جوانی که تعجیل داشته و منتظر وام ازدواج برای تامین لوازم خانگی موردنیاز تشکیل خانواده هستند، راه‌گشا باشد.

همتی اذعان کرد:  بازهم تاکید می‌کنم بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند و در شرایط و مقررات پرداخت وام ازدواج هیچ تغییری ایجاد نشده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار