یارانه معیشتی ۸۰۰.۰۰۰ هزار تومانی مهر ماه واریز شد
سازمان هدفمندی یارانهها، زمان واریز یارانه نقدی مهر ماه را در مرحله اعلام کرد.
به گزارش زنهار، بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانهها، یارانه دهکهای ۱ تا ۳ در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ و یارانه دهکهای بالاتر در ۳۰ مهر ۱۴۰۳ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
در مرحله اول واریز یارانه نقدی، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مشمول دریافت یارانه خواهند بود. یارانه معیشتی برای دهکهای اول تا سوم در ساعت ۲۴ روز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.
میزان یارانه برای دهکهای اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این اقدام به منظور حمایت از اقشار کمدرآمد و کاهش هزینههای معیشتی خانوادهها انجام میشود.
یارانه نقدی خانوارهای دهکهای اول تا سوم درآمدی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای سایر دهکها ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
یارانه نقدی مهرماه ۱۴۰۳؛ بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانهها، این یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود. یارانه دهکهای اول تا سوم بیست و پنجم هر ماه و یارانه سایر خانوارها سیام همان ماه پرداخت میشود.
در خصوص تغییر قیمت یارانه یا جایگزینی کالابرگ، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، تا مهرماه تغییری در این موضوع وجود نخواهد داشت و یارانه نقدی مهرماه ۱۴۰۳ روز چهارشنبه ۲۵ مهر واریز خواهد شد و از ساعت ۲۴ همان روز قابل برداشت خواهد بود.
دهکبندی یارانهها همچنان طبق معیارهای درآمدی و مالی تعیین میشود. افرادی که در دهک دهم قرار گرفتهاند، یارانهای دریافت نخواهند کرد، مگر آنکه به این موضوع اعتراض کرده و اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
بر اساس دستور رئیسجمهور، همه تراکنشهای بانکی در سیستم بانکی کشور، باید به صورت برخط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.
شنیدهها حاکی از آن است، دولت چهاردهم تمرکز جدی خود را بر مالیاتستانی بر مبنای اطلاعات تراکنشهای بانکی متمرکز کرده است.
در همین راستا با خبر شدیم با دستور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، به صورت هفتگی جلسهای با حضور وی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس سازمان مالیاتی کشور برای تحقق این هدف برگزار میشود.
در این جلسات موانع دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی بررسی و اقدامات لازم در سطح رئیس جمهور، برای رفع آنها صورت میگیرد.
بررسیها نشان میدهد که جهتگیری اصلی دولت چهاردهم وصول حداکثر درآمد مالیاتی بر مبنای بررسی تراکنشهای بانکی و مقابله با فرار مالیاتی است. این رویکرد از دولت سیزدهم آغاز شده بود و با اخباری که از وزارت اقتصاد به گوش میرسد، این رویکرد با شدت بیشتری نیز دنبال خواهد شد.
بر اساس دستور رئیس جمهور، باید همه تراکنشها در سیستم بانکی کشور، به صورت برخط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. به نظر میرسد، باید منتظر تغییرات چشمگیری در زمینه اخذ مالیات باشیم. همچنین بر اساس برخی گمانهزنیها، یکی از دلالیل تثبیت سبحانیان در سازمان امور مالیاتی کشور، اجرای همین پروژه است.
طبق اعلام وزیر اقتصاد با رویکرد جدید مالیاتستانی در دولت، فشار مالیاتی از دوش حقوقبگیران و فعالان صنفی با درآمد حداقلی برداشته شده و عمده درآمدها از طریق مالیاتستانی بر مبنای تراکنش بانکی و مقابله با فرارهای مالیاتی این حوزه انجام میشود.
افزایش سقف معافیت مالیاتی ماهانه حقوقبگیران به ۲۴ میلیون تومان و همچنین افزایش سقف معافیت مالیاتی فعالان صنفی به ۲۰۰ میلیون تومان، در همین راستا در لایحه بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شده است.
پیشبینی میشود از رویکرد بررسی حداکثری و برخط تراکنشهای بانکی برای حذف برخی یارانهبگیران نیز استفاده خواهد شد.
بسته حمایتی جدید دولت برای این خانوارها
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران از ارائه خدمات حمایتی به ۲۷ خانواده پرنوزاد دارای فرزند چند قلو ( سه قلو و بیشتر) تهرانی خبر داد.
اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحلهی (مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت اجرایی شد. برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته حمایتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه های هدف پرداخت خواهد شد. بسته حمایتی ویژه ابتدا به عزیزان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمانها هستند تعلق خواهد گرفت.همچنین، بسته حمایتی دیگری نیز برای افرادی مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و … که در این دو گروه نبودند پیش بینی شده است .در ادامه به آخرین خبر از بسته حمایتی می پردازیم.
جهانبخش مرادی با بیان اینکه یکی از خدمات کمیته امداد حوزه حمایتهای اجتماعی کمک به تأمین هزینههای مورد نیاز خانوادههای پرنوزاد (سه قلو و بیشتر) نیازمند واجد شرایط است، گفت: در قالب این خدمت بخشی از هزینههای این گروه از جامعه هدف به صورت کمکهای بلاعوض و معوض ارائه میشود.
وی افزود: خانوادههای پر نوزاد (سه قلو و بیشتر) پس از بررسی نیازمندی از خدمات این نهاد در قالب کمک معیشت، کمک هزینه خرید مسکن و اشتغال زایی بهرهمند میشوند.
مرادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ خانواده تهرانی دارای فرزند پرنوزاد ( سه قلو و بیشتر) از خدمات این نهاد در بخشهای مختلف بهرهمند شدهاند، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود بیش از ۷۶۰ میلیون تومان در قالب کمک معیشت، کمک هزینه خرید مسکن و وام قرض الحسنه ضروری برای خرید مسکن پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که بخش عمده اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است، اعلام کرد که ۴۰ درصد دستگاه ها اطلاعات خود را به این پایگاه نداده اند.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با مهر، با اشاره به موانع اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: دولت تا امروز گزارشی از زیرساختهای پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.
وی متذکر شد: مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارشهایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاههایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعهها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند. پورابراهیمی گفت: علاوه بر این، اطلاعات بخش عمدهای از مجموعهها و دستگاهها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و دادههای آنان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است.
فرمول محاسباتی دهکبندی خانوارها اشتباه است
وی با اشاره به این که فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملاً اشتباه است، گفت: فرمول محاسبه دهکبندیها باید بازنگری شود. شاخصهای ارزیابی برای بررسی دهکها باید بر اساس دادههای واقعی باشد و نباید صرفاً مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و میگوید خودم معلمم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینههای مان همخوانی ندارد.
پورابراهیمی ادامه داد: همچنین فردی مراجعه کرده و میگوید که من نماینده کشاورزان در پرداخت قبوض آب و برق چاه هستم و به همین دلیل، کل مبالغ کشاورزان دیگر هم در حساب من متمرکز شده است تا قبوض را پرداخت کنم و یارانه مرا حذف کردند. باید محاسبه شود که آیا این مقدار از نقدینگی برای خود کشاورز است یا خیر و سپس درباره اعطا کردن یا اعطا نکردن یارانه وی تصمیم گرفته شود.