خبر مهم برای کارگران

به استناد قانون دیوان عدالت اداری، در مواردی که هر شخص ذینفع تقاضای اجرای استرداد مالیات از دستگاه اداری داشته باشد، اول تقاضا را به دستگاه ذیربط ارائه می‌دهد؛ دستگاه موظف به ثبت تقاضا و ارائه رسید است و باید ظرف سه ماه، به متقاضی پاسخ دهد

خبر مهم برای کارگران

به گزارش زنهار، هر کارگری که مالیات بیشتر از قانون از او کسر شده، می‌تواند درخواست استرداد را از طریق نامه کتبی یا اظهارنامه قضایی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند، در متن آن به دادنامه‌های دیوان عدالت استناد کند و خواستار استرداد مالیات اضافی شود.

«آرمین خوشوقتی» کارشناس ارشد حقوق و روابط کار در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه هنوز سازمان امور مالیاتی سامانه خود را اصلاح نکرده و برخلاف قانون از مزایای رفاهی کارگران مالیات می‌گیرد، تصریح کرد: کارگران و کارفرمایان می‌پرسند در مورد مالیاتی که در سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی از مزایای رفاهی کسر کرده چه باید کرد؟ آیا می‌شود این مالیات را بازپس گرفت؟

او افزود: بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی، تا حدودی از مصادیق عدم شمول مالیات رفع ابهام کرده است؛ این بخشنامه با به رسمیت شناختن بخشنامه قبلی این سازمان صادر شده و از ۱۴ آبان ۱۳۹۹، کلیه مزایای رفاهی و انگیزشی کارگران را از مالیات معاف دانسته؛ در همین بخشنامه گفته شده دادنامه‌ی شماره ۷۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ باید اجرا شود؛ بنابراین کلیه وجوهی که بابت مالیات بر مزایای رفاهی و انگیزشی از تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ پرداخت شده، خلاف قانون بوده و طبق آرای مکرر دیوان عدالت اداری، این وجوه بایستی به مالیات‌پردازان مسترد شود.

سوال اینجاست که منظور از مالیات‌پرداز اینجا کیست؛ آیا این وجوه باید به کارفرمایان مسترد شود؛ خوشوقتی در پاسخ می‌گوید: خیر، سازمان امور مالیاتی باید این وجوه را مستقیماً به کارگران عودت دهد. هر وجهی از ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ که دادنامه شماره ۷۳ دیوان عدالت صادر شده، به عنوان مالیات بر مزایای رفاهی و انگیزشی از کارگران دریافت شده، قابل استرداد است.

این کارشناس حقوقی در مورد سازوکار استرداد این وجوه گفت: به استناد قانون دیوان عدالت اداری، در مواردی که هر شخص ذینفع تقاضای اجرای امر اداری از دستگاه اداری داشته باشد، اول تقاضا را به دستگاه ذیربط ارائه می‌دهد؛ دستگاه موظف به ثبت تقاضا و ارائه رسید است و باید ظرف سه ماه، به متقاضی پاسخ دهد؛ طبق قانون جدید دیوان عدالت اداری که در سال ۱۴۰۲ تصویب شده، هر فردی که از دستگاه اداری مثل سازمان امور مالیاتی درخواستی دارد که دستگاه از اجرای آن خودداری می‌کند، می‌تواند درخواست خود را به موجب نامه کتبی یا اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات قضایی اعلام کند و دستگاه باید ظرف سه ماه پاسخ فرد را بدهد.

او اضافه می‌کند: بنابراین هر کارگری که مالیات بیشتر از قانون از او کسر شده، می‌تواند درخواست استرداد را از طریق نامه کتبی یا اظهارنامه قضایی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند، در متن آن به دادنامه‌های دیوان عدالت استناد کند و خواستار استرداد مالیات اضافی شود.

خوشوقتی می‌افزاید: اینجا یک نکته‌ای وجود دارد؛ کارگر باید ثابت کند مالیات اضافی دریافتی بابت مزایای رفاهی و انگیزشی بوده؛ این مزایا در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار به روشنی برشمرده شده و شامل مواردی مثل کمک هزینه مسکن، پاداش تولید و حق عائله‌مندی‌ست؛ البته سایر موارد مثل یارانه غذا، بن کالا و ... نیز از همین دسته هستند. بعد از درخواست استرداد کارگر، سازمان امور مالیاتی به قانون مالیات‌های مستقیم استناد می‌کند و می‌گوید شما تا پایان اسفند سال بعد برای استرداد زمان داشتی و حالا دیر شده؛ اما خود کارفرما هم می‌تواند چنین درخواستی را از سازمان طرح کند، آنجا دیگر محدودیت زمانی در کار نیست.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در حال برداشتن مهلت یا شمول مرور زمان است، می‌گوید: اگر این محدودیت برداشته شود، خود کارگران نیز می‌توانند برای مالیات‌های کسر شده از ابتدای سال ۹۸ تا امروز اقدام کنند؛ اما از آنجا که در این صورت سازمان امور مالیاتی به کارگران بدهکار می‌شود، ممکن است برداشتن محدودیت را در حال حاضر انجام ندهند. فعلاً محدودیت برقرار است و کارگران در سال ۱۴۰۳ برای مالیات‌های اضافی سال ۱۴۰۲ می‌توانند اقدام کنند که در هر حال، اینهم گام کوچکی در مسیر عمل به قانون است.   

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار