چرا دولت در مذاکرت وین پنهانکاری میکند؟
قاسم محبعلی در گفتوگو با سایت «خبر سراسری» گفت: وضعیت فعلی در مذاکرات نسبت به دولت قبل، هم از جهت پوشش رسانهای هم از جهت نوع مواضعی که اتخاذ می شود بسیار ضعیف هست.
به گزارش زنهار، چند ماه از شروع دور جدید مذاکرات در دولت رئیسی می گذرد اما اخبار شفافی از آن بیرون نیامده است و تنها چهره های مسئول در این زمینه به صورت کوتاه به شرح مذاکرات پرداخته اند و تاکنون گویا خبرنگاران مشخصی به آن محل برای پوشش خبری اعزام نشدهاند.
قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین، درباره علت عدم پوشش رسانهای مذاکرات در دور جدید به «خبرسراسری» گفت: «البته این سوال را باید دوستان وزارت خارجه پاسخ دهند و احتمالا می خواهند شفاف سازی صورت نگیرد بخشی از آن می تواند ناشی از ناتوانی باشد چون تیم مذاکره کننده جدید نسبت به تیم قبل سابقه دیپلماتیک روشنی ندارد و از نظر حرفه ای بنظر می رسد با مسائل رسانه ای و دیپلماسی عمومی آشنا باشد».
او همچنین درباره کارکرد و سرنوشت مکانیسم ماشه گفت: «مکانیسم ماشه مربوط به کل برجام هست و اینگونه هست که در صورتیکه طرفین سر موضوعی اختلاف پیدا کنند و نتوانند در سطوح وزرا به توافق برسند این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده می شود و آنجا شورای امنیت برای احیا برجام نیاز به قطعنامه جدید دارد و چون بعید هست که قطعنامه جدید امضا شود چون یکی از طرفین که شاید آن را به شورای امنیت بکشاند عضو دائم آنجاست می توانند از حق وتو استفاده کنند و نگذارند قطعنامه امضا شود و برجام ملغی می شود و شش قطعنامه قبلی احیا می شود.مگر اینکه برجام 2015کلا تغییر کند و توافق جدید امضا شود که ظاهرا چنین چیزی از سوی مقامات گفته نشده است اگرچه طرح خواسته هایی مثل برداشتن موضوعاتی که در برجام نبوده است مثل برداشتن تحریم های سپاه یا فرمان های ترامپ می تواند عملا موضوعات جدیدی را وارد برجام کند که مفهوم آن توافق جدید است اما در هر حال باید صبر کرد و دید که آن سند بیست وچند صفحهای چه مفهومی دارد و در صورت توافق متمم برجام هست یا توافق جدید».
او سپس درباره مقایسه وضعیت رسانه ای تیم مذاکره کننده فعلی و تیم قبلی افزود: «وضعیت فعلی در مذاکرات نسبت به دولت قبل، هم از جهت پوشش رسانهای هم از جهت نوع مواضعی که اتخاذ می شود بسیار ضعیف هست در سطوح مختلف در وزارت خارجه و یا خارج از آن به گونه ای صحبت می کنند که به قول معروف افکار عمومی را بیش از آنکه تشویق کند که به سمت جلو می رویم جامعه نگران تر می شود و گونه ای صحبت می شود که تبلیغات طرف مقابل را جا بیندازد».