برنامه ششم توسعه به دلیل شرایط بین‌المللی اجرا نشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت هنوز برنامه هفتم توسعه را به مجلس نفرستاده است.

برنامه ششم توسعه به دلیل شرایط بین‌المللی اجرا نشد

به گزارش زنهار؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دولت سیزدهم برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کرده است یا خیر گفت: دولت هنوز برنامه هفتم توسعه را به مجلس نفرستاده است. در حال حاضر با دولت، جلسات و مباحثی داریم که جمع‌بندی آن مربوط به این است که نحوه مدیریت کار در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۰ به چه ترتیبی باشد.

 

او افزود: قرار است جمع‌ بندی صورت بگیرد و سپس اعلام شود. ما در طول یک سال باید برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ را مصوب کنیم بنابراین درباره تقدم و تأخر این دو که به چه صورت باشد به جمع بندی خواهیم رسید. اگر به این جمع بندی برسیم که اول برنامه هفتم توسعه وارد مجلس شود ابتدا برنامه می‌آید و بعد از آن بودجه اما اگر جمع‌ بندی به صورت دیگری باشد اول بودجه می‌آید و سپس برنامه که این مورد هم به زودی مشخص می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه امکان تأخیر در ارائه بودجه وجود دارد تصریح کرد: به زودی مشخص خواهد شد. قرار است درباره زمان ارائه لایحه بودجه بین مجلس و دولت هماهنگی صورت بگیرد.

حاجی بابایی درباره لزوم ارائه برنامه‌های توسعه اظهار کرد: همه برنامه‌ها ارائه و بررسی شدند. برنامه‌ها مشکل چندانی ندارند اما آن پایه‌هایی که ما برنامه‌ها را براساس آن طراحی می‌کنیم مشکل دارند. به عنوان مثال می‌گوییم قرار است ۲ و نیم میلیون بشکه نفت بفروشیم اما در عمل ۵۰۰ هزارتا می‌شود. لذا مسائل گوناگون و بین‌المللی در این امر دخیل هستند که برنامه به کلی تغییر می‌کند.

او در واکنش به اینکه اخیراً قالیباف اعلام کرد تنها به ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه عمل شده است خاطرنشان کرد: علت اصلی اینکه تنها ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه اجرایی شده این است که در برنامه گفته باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که از این مقدار ۳۰ میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در بخش عمران سرمایه‌گذاری شود که همه این موارد به دلیل فضای جهانی انجام نشده است. 

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ها براساس واقعیت‌ نوشته می‌شود یادآور شد: برنامه براساس کار تخصصی و به روز انجام می‌شود. به عنوان مثال وقتی تصمیم می‌گیرند که قرار است ۲ و نیم میلیون بشکه نفت صادرات کنیم اگر این عدد ۵۰۰ هزار بشکه شد همه چیز بهم می‌ریزد. البته برنامه ششم توسعه تنها برنامه‌ای بود که مجلس نوشت./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار