ویژگی‌های انتخابات ریاست جمهوری 1403

یادداشت - خاطره میرزا

ویژگی‌های انتخابات ریاست جمهوری 1403

انتخابات ریاست جمهوری امسال از چند ویژگی مهم برخوردار بود که آن را از انتخابات های مشابه متمایز می کرد.

نخست اینکه پس از چهل سال، شاهد برگزاری انتخاباتی پیش از موعد به دلیل درگذشت رئیس جمهور بودیم.

دوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری در پی مشارکت اندک مردم در انتخابات های اخیر مجلس و شوراها و ریاست جمهوری از سال 1398 تاکنون برگزار می شد و از این جهت نگرانی در مورد میزان مشارکت مردم بالا بود.

سوم اینکه دومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی بود که دو کاندیدا به مرحله دوم راه پیدا کردند تا سرنوشت انتخابات در مرحله دوم مشخص شود. با این تفاوت که در سال 1384 و در رقابت بین هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد کاندیدای مورد حمایت نخبگان و اصلاح طلبان شکست خورد اما در انتخابات امسال در رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و نخبگان پیروز شد.

چهارم اینکه پایین ترین میزان مشارکت تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در دور اول این انتخابات رقم خورد. این مشارکت در دور دوم انتخابات بالاتر رفت اما همچنان انتخابات ریاست جمهوری در سالهای 1400 و 1403 شاهد کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات بود.

پنجم این که سایه تحریم کنندگان بیش از تمام انتخابات گذشته روی این انتخابات افتاده بود. در سال 1400 که میزان مشارکت تقریبا مشابه دور دوم انتخابات امسال بود، تعداد کسانی که فعالانه به تحریم انتخابات دعوت می کردند کمتر از این دوره بود اما در این دوره، تعداد این افراد به دلیل اتفاقات سال 1401 به این سو بیشتر شده بود و همین امر موجب کاهش چشمگیر میزان مشارکت در انتخابات در دور اول شد. هرچند در دور دوم، به دلیل نگرانی از رای آوردن کاندیدای اصولگرا، تعداد بیشتری مجاب به شرکت در انتخابات شدند و درصد مشارکت بالا رفت.

حالا که انتخابات به پایان رسیده و حدود نیمی از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده اند، وظیفه رئیس جمهور منتخب سنگینتر است. چراکه باید با ایجاد انسجام داخلی، گامهای بلندی برای رفع چالش های کشور و بهبود وضعیت زندگی مردم بردارد تا اعتماد به جامعه بازگردد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار