اقتصاد، محور نامگذاری سال‌ها در ایران

یادداشت - خاطره میرزا

اقتصاد، محور نامگذاری سال‌ها در ایران

رهبر معظم انقلاب، سال 1403 را سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری کردند. این نامگذاری در راستای نامگذاری سالهای گذشته با عناوین اقتصادی صورت گرفته تا نشان دهد همچنان اقتصاد و رفع دغدغه های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، مهمترین اولویت کشور و رهبر انقلاب است.

از بیش از یک دهه پیش نامگذاری سالها با عناوین اقتصادی مورد توجه بیشتر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و از آن زمان تاکنون به جز یک سال که نامگذاری آن اقتصادی نبود (۱۳۹۴) سایر سالها اقتصادی نامگذاری شدند که مروری بر آنها قابل تامل است:

۱۳۸۸: اصلاح الگوی مصرف

۱۳۸۹: همت مضاعف، کار مضاعف

۱۳۹۰: جهاد اقتصادی

۱۳۹۱: تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

۱۳۹۲: حماسهٔ سیاسی و حماسهٔ اقتصادی (توجه به تولید ملی به‌عنوان «حماسه اقتصادی» و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران به عنوان «حماسه سیاسی»، دلیل نامگذاری این سال است.)

۱۳۹۳: اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی

۱۳۹۴: دولت و ملت، همدلی و همزبانی

۱۳۹۵: اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۱۳۹۶: اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال

۱۳۹۷: حمایت از کالای ایرانی

۱۳۹۸: رونق تولید

۱۳۹۹: جهش تولید

۱۴۰۰: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

۱۴۰۱: تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین

۱۴۰۲: مهار تورم، رشد تولید

۱۴۰۳: جهش تولید با مشارکت مردم

هر سال با نامگذاری سالها تلاش می شود مسئولان ریل حرکت خود را با این شعارها هماهنگ سازند اما گاه شاهد برگزاری همایش های پرهزینه و بی نتیجه به جای اقدامات عملی برای تحقق شعار سال هستیم که با انتقاد رهبر انقلاب هم مواجه شده است. امیدواریم در سال جاری، به جای برخورد شعاری با شعار سال، شاهد اقدامات عملی در جهت تحقق اهداف تعیین شده، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم باشیم که نیازمند بسترسازی از سوی دولت و مجلس و سایر دست اندرکاران مربوطه است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار