تلاش بیثمر برای اثبات زنده بودن صداوسیما
روزنامه جامجم روزنامه وابسته به صداوسیما از گفتههای "سعید ابوطالب" در مورد تعداد بینندههای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی سر ذوق آمده و حرفهای او را درشت تیتر کرده است.
به گزارش زنهار به نقل از مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: سعید ابوطالب مستند ساز که سابقه بازداشت توسط آمریکاییها در عراق را دارد و همچنین به عنوان نماینده تهران در مجلس هفتم نیز حضور داشته است با روزنامه جام جم، رسانه مکتوب صداوسیما در مورد شبکه نمایش خانگی گفتوگو کرده است.
ابوطالب با ساخت رئالیتیشوهای مختلف حضور فعالی در شبکه نمایش خانگی دارد و مردم او را بیشتر به واسطه بازی مافیا میشناسند. ابوطالب توانسته است یک بازی را به چند مدل به پلتفرمهای مختلف شبکه نمایش خانگی بفروشد که این خودش یک هنر است!
به مصاحبه او با روزنامه جامجم برگردیم. ابوطالب در بخشی از این گفتوگو گفته است:«اغلب کممخاطبترین سریال در تلویزیون هم میلیونها نفر مخاطب دارد. یعنی حداقل مخاطب هر سریال و برنامه تلویزیونی، دو سه میلیون نفر است. در حالیکه در شبکه نمایش خانگی اغلب کارها بیش از دو سه میلیون مخاطب ندارد. پس پلتفرمها قابل رقابت با تلویزیون نیستند.»
این جملات این کارگردان، به شدت به مذاق روزنامه جام جم خوش آمده و آن را درشت تیتر کرده است. ذوق کردن این روزنامه نشان میدهد که خودشان هم میدانند که چقدر آش صداوسیما شور است که با چنین جملههای میخواهند نشان بدهند که هنوز زنده هستند.
میدانید این فخر مخاطب بیشتر به چه میماند؟ اینکه ما به کشوری مثل قطر فخر بفروشیم که ما چیزی حدود 85 میلیون جمعیت داریم و شما کمتر از 3 میلیون نفر! خوب واضح است که ما با مساحتی بالغ بر ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع باید جمعیت بیشتر از قطر با حدود 11 هزار کیلیومتر مربع داشته باشیم.
صداوسیما هم با این بودجه کلان و دسترسی رایگان باید هم مخاطب بیشتری از شبکه نمایش خانگی داشته باشد. مسئله اما این است که بخشی از جامعه حاضر هستند برای سرگرمی و فرار از برنامههای تلویزیون، دست در جیب خود کنند و اشتراک ماهیانه بخرند تا فقط کمی سرگرم شوند.
شبکه نمایش خانگی آنقدر موفق بوده که در این شرایط بد اقتصادی مردم حاضر هستند، برای دیدن سریالهای آن پول هزینه کنند یا حتی به صورت غیر قانونی از اینترنت دانلود و حجم خود را مصرف کنند.
بهتر است روزنامه جام جم به عنوان رسانه صداوسیما به جای تیتر کردن اینگونه مصاحبهها از مدیران تلویزیون بپرسد که چرا مردم یادشان نمیآید که بهترین سریال صداوسیما در این چند ساله چه بوده است؟ چرا آی فیلم با مجموعههای تکراری محبوب ترین شبکه مردم است؟ چرا جامعه از پوست شیر و زخم کاری حرف میزند اما از سریالهای تلویزیونی نه؟
صداوسیما بازی را به شبکههای نمایش خانگی باخته است، همانگونه که در دو دهه پیش به ماهواره باخته بود و الان در حال جرزنی است و میخواهد با اعمال قدرت رقیب موفق خود را از صحنه خارج کند.
ممکن است با نظارت صداوسیما، شبکه نمایش خانگی از رونق بیفتد اما مدیران تلویزیون به ویژه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی رئیس جمهور رئیسی بدانند که مردم با ندیدن شبکه نمایش خانگی به برنامههای صداوسیما پناه نمیبرند بلکه دوباره پای سریالهای ترکی و برنامههای ماهوارهای مینشینند.