چه کسی مقصر باز نشدن ایربگ خودروهاست؟
در حالی باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیرهای حدود چند هفته پیش در یکی از محورهای مواصلاتی استان خوزستان نقل محافل است که بررسیها حاکی از نقش اصلی یک شرکت معروف قطعهسازی و واردکننده قطعات خودرو در این حادثه است.
به گزارش زنهار، 20 دیماه امسال در نتیجه تصادف زنجیرهای در در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگهای خودروهای تولید داخل بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیقتر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد. همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است و نوک تیز پیکان انتقادات به سمت خودروسازان بزرگ کشور رفت.
با این حال، ردپای شرکت قطعهساز به عنوان یکی از متهمان اصلی در موضوع نقص فنی ایربگها دیده میشود، چراکه گفته میشود شرکت یاد شده با انحصار در واردات قطعه حساس ACU و ادعای داخلیسازی، تخلفات زیادی مرتکب شده است.
بورد کنترلی (ACU) یکی از اجزای حساس و در حقیقت راهبردیترین قطعه ایربگ است که در تصادفات دستور باز شدن یا باز نشدن آن را صادر میکند.
اطلاعات واصله حاکی است شرکت مذکور با واردات تعداد محدودی از بورد کنترلی ایربگ از یکی از شرکتهای معتبر و صاحبنام چینی، آن را در اختیار مدیران شرکتهای بزرگ خودروساز قرار داده است و پس از اخذ تایید کنترل کیفی از آنها، با اقدام متقلبانه، اقدام به واردات بوردهای بیکیفیت از شرکتی بینام و نشان و زیرپلهای میکرده است.
در این راستا، با جعل مُهر شرکت معتبر چینی و همچنین استفاده از لیبلهای این شرکت، با رشوه به ماموران دستگاههای مختلف آنها را وارد کشور کرده و سپس لیبل شرکت مربوطه را به آن میچسباند.
این در حالی است که مطابق توافق شرکت مذکور با ایرانخودرو و سایپا، مقرر بود ACU تولیدی شرکت معتبر چینی با قیمت بالایی وارد شود اما ACU بیکیفیت ذکر شده چند دلار ارزانتر آب میخورد که مابهالتفاوت قیمتی از محل واردات این قطعات بیکیفیت به جیب این قطعهساز متخلف رفته است.
گفتنی است شرکت مذکور در دولت قبل با دعوت از وزیر وقت صمت، از بورد کنترلی بهاصطلاح داخلیسازی شده ایربگ خود رونمایی کرده بود.