استاندارد‌های خودروها تغییر کرد؟

وزارت صمت گزارشی جدید درباره صنعت خودرو منتشر کرده است. در این گزارش به بررسی وضعیت و استاندارد‌هایی که قرار است در سال جدید به خودرو‌ها اضافه شود، پرداخته شده است.

استاندارد‌های خودروها تغییر کرد؟

به گزارش زنهار، وزارت صمت گزارشی جدید درباره صنعت خودرو منتشر کرده است. در این گزارش به بررسی وضعیت و استاندارد‌هایی که قرار است در سال جدید به خودرو‌ها اضافه شود، پرداخته شده است.

براساس آن چه در گزارش سالانه وزارت صمت برای صنعت خودرو دیده می‌شود، استاندارد‌های جدید مشخص و زمان اجباری شدن آن‌ها تعیین شده است.

این گزارش به طور کلی، وضعیت تولید، کیفیت، خدمات و… را در سال نشان می‌دهد و راهبرد‌های مختلف و سیاست‌های کلی صنعت را برای سال جدید مشخص می‌کند. در گزارش جدید وزارت صمت نام محصولات ملی جدید و هدف گذاری‌های تولید و داخلی سازی شرح داده شده است، اما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این گزارش مربوط به برنامه زمانی استاندارد‌های اجباری جدید است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

براساس جدولی که در گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت دیده می‌شود، استاندارد‌های جدیدی برای گروه خودرویی M ۱، که شامل خودرو‌های سواری می‌شود، در نظر گرفته شده است. براساس زمان‌بندی‌ای که در این جدول می‌بینیم، زمان اجباری شدن تمام آیتم‌های جدید تا پایان تیر ماه است.

براساس این گزارش چراغ روز، یا همان دی‌لایت، باید تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ برای تمام خودرو‌ها استانداردسازی می‌شد. این یعنی از آغاز سال جدید عملاً تمام خودرو‌های جدید باید این استاندارد را داشته باشند. همچنین چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور هم تا پایان سال قبل باید برای خودرو‌های تولیدی جدید استانداردسازی می‌شدند. خودرو‌های جدید همه این آیتم را در استاندارد‌های خود دارند، اما برای خودرو‌هایی که طراحی و جای‌گذاری این آیتم زمان بر است، پوزیشن لایت استانداردسازی شده و بعداً آپشن سنسور نور اضافه خواهد شد.

علاوه بر دو آیتم فوق، آیتم‌های نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده باید تا پایان تیرماه برای تمام خودرو‌ها استانداردسازی شوند. به همین دلیل است که تمامی خودرو‌های جدید مثل ری را، سایپا آریا، TF ۲۱ و… همگی این استاندارد‌ها را خواهند داشت.

در طرح فروش خودرو‌ها در سامانه یکپارچه، برای برخی خودرو‌ها عرضه تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ عنوان شده بود که دلیل آن هم قرارگیری همین استاندارد‌های جدید تا آن زمان است. این یعنی خودرو‌هایی مذکور یا تا آن زمان استانداردسازی می‌شوند و یا به ایستگاه توقف تولید می‌رسند.

دلیل اینکه در پایان سال خودرو‌های جدید ایران خودرو با امکانات جدید معرفی شدند، در واقع، همین اجباری شدن آیتم‌های استاندارد بود و ایران خودرو مجبور به اضافه کردن بسیاری از آیتم‌های جدید روی محصولات خودش بود.

از آن جا که اضافه شدن سیستم کنترل پایداری به برخی خودرو‌ها می‌توان هزینه سربار زیادی داشته باشد و عملاً اقتصادی نباشد، پس احتمال این که خودرویی مثل پژو پارس از خط تولید ایران خودرو خارج شود زیاد است. البته پژو پارس بازوی قدرتمند ایران خودرو در عرضه است و میزان تولید بسیار بالایی برای این شرکت دارد. باید دید ایران خودرو برای استانداردسازی این خودرو چه می‌کند و آیا امسال با پارس پرطرف‌دار خداحافظی می‌کنیم یا نه.

لازم به ذکر است که برای خودرو‌های مونتاژی تمام آیتم‌های فوق پیش از این استانداردسازی شده بودند و بر همین اساس، چالش و یا تغییری برای استاندارد مونتاژی‌های بازار ایران نخواهیم داشت.

منبع: تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار