لاستیک گران شد؟
سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه قیمت تایر دولتی افزایش پیدا نمیکند، گفت: کمبود تایر در بازار به خاطر تعطیلات ایام نوروز و سودجویی برخی از واردکنندگان در تامین تایرهای رینگهای بالاست.
به گزارش زنهار، مصطفی تنها اظهارکرد: به طور معمول در ایام نوروز به دلیل تعطیلات و تراکم سفرها توازن در بازار به هم میخورد و اصناف تعطیل میکنند، اما از امروز به صورت رسمی بازار فعالیت خود را شروع کرده است؛ از این رو نمایندگیها اقدام به عرضه لاستیک میکنند.
وی افزود: سامانههای مشخصی از سوی وزارت صمت برای ثبتنام عرضه تایر اختصاص یافته است، ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز، درصدی از تولید خود را به عرضه لاستیک اختصاص دادهاند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه علت وجود صفهای لاستیک به دلیل مشکل در زیرساختهای اینترنت و تایید دستگاههای مربوطه است، گفت: ثبت درخواست تایر باید در سامانههای اعلامی وزارت صمت و با بارگذاری مدارک هویتی افراد صورت بگیرد که این امر به خاطر کُندی اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است.
تنها با اشاره به سوءاستفاده واردکنندگان تایر عنوان کرد: دولت سیزدهم در سال گذشته تعرفه واردات تایر را کاهش داده و با تسهیل در واردات، ممنوعیت ورود تایرها با رینگهای ۱۳ و ۱۴ را برداشت تا نیاز بازار تامین شود.
وی تاکید کرد: همچنین به واردکنندگان ارز اختصاص داده شد، این در حالی است که واردکنندگان بهجای اینکه درصدی از واردات خود را به تایرهایی با رینگ ۱۳ و ۱۴ اختصاص دهند، اکنون اقدام به واردات رینگهای ۱۵ به بالا برای سود بیشتر کردهاند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر خاطرنشان کرد: واردات تایرهایی با رینگهای بالا و سود بیشتر در شرایطی که کشورمان با افزایش تقاضای تایر دارد، منصفانه نیست.
تنها با بیان اینکه تولید داخل تایر در رینگهای ۱۳ و ۱۴ کافی نیست، گفت: اکنون فشار بر روی تولیدکنندگان است، هرچند تولید به صورت روال عادی ادامه دارد، اما شاهد کمبود در بازار هستیم.
سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه نرخ تایر دولتی افزایش پیدا نمیکند، گفت: کمبود تایر در بازار به خاطر تعطیلات ایام نوروز و سودجویی برخی از واردکنندگان در تامین تایرهای رینگهای بالاست.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین درخواست تولیدکنندگان تایر کشور، مسئله حذف نرخ دستوری است تا همه این تعرفهها برداشته شود و به تولیدکننده داخلی اجازه داده شود تا با نظارت بر نحوه قیمتگذاری، رقابتهای آزادانه با سایر تایرها داشته باشند.
عوامل موثر بر قیمت لاستیک
قیمت لاستیک تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد از جمله:
قیمت مواد اولیه: قیمت لاستیک مستقیماً به قیمت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید آن، مانند لاستیک خام و مواد شیمیایی، وابسته است.
تقاضا و عرضه: میزان تقاضا و عرضه برای لاستیک در بازارهای مختلف تأثیر زیادی بر قیمت آن دارد.
نرخ ارز: تغییرات در نرخ ارز میتواند بر قیمت لاستیک تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از مواد اولیه برای تولید لاستیک از خارج از کشور وارد میشوند.
شرایط جوی: شرایط هواشناسی میتواند بر تولید و حمل و نقل لاستیک تأثیر گذار باشد و در نتیجه بر قیمت آن تأثیر بگذارد.
محدودیتهای تجاری: محدودیتهای صادرات و واردات نیز میتوانند بر قیمت لاستیک تأثیر بگذارند.
تغییرات قیمت نفت: زیرا بسیاری از مواد اولیه مورد استفاده در تولید لاستیک از نفت به دست میآید، بنابراین تغییرات قیمت نفت میتواند بر قیمت لاستیک تأثیر بگذارد.
تکنولوژی تولید: تکنولوژیهای جدید و بهبود یافته در تولید لاستیک میتوانند تأثیر بسزایی بر هزینههای تولید و در نتیجه بر قیمت نهایی آن داشته باشند.
تغییرات قوانین و مقررات: تغییرات در قوانین مربوط به تولید، صادرات، واردات و استفاده از لاستیک نیز میتوانند بر قیمت آن تأثیر گذار باشند.
نوآوریها و تحولات صنعتی: نوآوریها و تحولات صنعتی میتوانند بهبودهایی در فرایند تولید و استفاده از لاستیک ایجاد کنند که ممکن است به تغییراتی در قیمت منجر شوند.
این عوامل به طور کلی میتوانند بر قیمت لاستیک تأثیر گذار باشند و تغییرات در هر یک از این عوامل میتواند منجر به تغییراتی در بازار قیمت دلار شود.