بازنشستگان کدام وام ها را می‌‎‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات

بازنشستگان معمولاً به وام‌های ضروری برای پوشش هزینه‌های روزمره، درمان، و مسائل مالی دیگر نیاز دارند. وام‌های مختلف با شرایط متفاوتی برای این دسته از افراد تأمین شده است.

بازنشستگان کدام وام ها را می‌‎‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات

به گزارش زنهار، بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری می‌توانند از وام‌های مختلفی بهره‌مند شوند: وام ۳۰ میلیون تومانی: طبق جزئیات اعلام شده توسط رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی، بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌توانند این وام را دریافت کنند.

پرداخت این وام به این دسته از بازنشستگان مشروط به داشتن شرایطی مانند ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی، سن بین ۵۰ تا ۷۸ سال، و عدم بدهی معوق یا چک برگشتی است. بازپرداخت این وام ۲۴ ماهه است و برای ثبت‌نام باید به سایت کانون بازنشستگان مراجعه کنند​.

وام ضروری ۳۰ میلیونی برای بازنشستگان کشوری: این وام با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری فراهم است. شرایط مشابهی برای ثبت‌نام و استفاده از این وام وجود دارد، و این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه ارائه می‌شود​.

وام مسکن بازنشستگان: این وام به بازنشستگانی که قصد خرید یا تعمیر مسکن دارند ارائه می‌شود. برخی از بانک‌ها مانند بانک مسکن و بانک رفاه چنین وام‌هایی را با اقساط بلندمدت و بهره مناسب ارائه می‌کنند.

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان: این وام برای کمک به بازنشستگان در تأمین هزینه‌های ازدواج فرزندانشان است. مبلغ این وام معمولاً حدود ۳۵ میلیون تومان است​.

کارت‌های اعتباری رفاهی: برخی از صندوق‌های بازنشستگی کارت‌های اعتباری متصل به وام ارائه می‌دهند که بازنشستگان می‌توانند از آنها برای خرید کالا‌ها و خدمات استفاده کنند.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، می‌توانید به سایت‌های مربوطه مراجعه کنید.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از مواردی است که در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد و هر ساله براساس اعتبار در نظر گرفته شده تعدادی از بازنشستگان این سازمان از این تسهیلات استفاده می‌کنند.

بر همین اساس، امسال رقم وام در نظر گرفته شده برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به طوری که رقم وام از ۲۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۲ به ۳۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است. همچنین اقساط این وام در بازه زمانی دو ساله و با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

به گفته علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران امسال قرار است ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی در سطح کشور از تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون تومانی بهره ببرند.

دهقان‌کیا همچنین درباره فرایند ثبت‌نام وام از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: بازنشستگان می‌توانند به صورت غیرحضوری و از طریق سایت کانون بازنشستگان اقدام به ثبت‌نام کنند.

برهمین اساس مرحله سوم ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی از ۲۱ مهرماه سال جاری آغاز خواهد شد و بازنشستگان واجد شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات اقدام کنند. این وام که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

از شرایط ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دارا بودن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر

دارای سن ۵۰ تا ۷۸ سال

عدم مسدودی حساب

مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی

همچنین ثبت‌نام مرحله دوم وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان پس از واریز مرحله نخست، مردادماه انجام می‌شود.

احمد میدری در حاشیه آئین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه رفاه اجتماعی را افزایش پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور عنوان و اظهار کرد: اجرای اصل کفایت خدمات که یکی از برنامه‌های آن متناسب سازی حقوق بازنشستگان است در دستور کار وزارت رفاه قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: افزایش خدمات درمانی افراد تحت پوشش، تسهیل کسب و کار‌های اقتصادی، کاهش قوانین زاید و الکترونیکی کردن خدمات مهم‌ترین برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در دولت چهاردهم خواهد بود.

«احمد میدری» با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از تشکیل جلسات با دستور معاون اول ریاست جمهوری و باهماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات متناسب‌سازی بازنشستگان دراختیار سازمان تامین اجتماعی قرار خواهدگرفت.

وی افزود: تا پایان سال نیز مطابق قانون، مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق بدهی تحویل سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

براساس راهکار‌های میان‌مدت ابلاغ شده، الباقی تعهدات دولت به تأمین اجتماعی تا سقف ۱۳۰ هزار میلیارد تومان باید براساس بند (د) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، از طریق واگذاری دارایی‌های دولت و سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تحقق فرآیند‌های واگذاری دارایی و سهام کمک کند.

سازمان تأمین اجتماعی تیرماه امسال مبلغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت علی‌الحسابِ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کمک معیشت ایشان طی یک مرحله واریز کرد، اما اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به سبب کثرت ذی‌نفعان و جامعه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، مستلزم تأمین منابع برای سال جاری در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که دولت براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی و تامین می‌کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار