جنون قیمت در بازار سکه/ هیجان بازار سکه فروکش می‌ کند؟

بازار سکه و طلای ایران تحت تاثیر شرایط سیاسی و تنش در منطقه خاورمیانه در وضعیت جنون قرار گرفته و حباب قیمت‌ها در حال بزرگ شدن است و در این شرایط مداخله بازارساز می‌تواند به التهاب قیمت‌ها پایان دهد.

جنون قیمت در بازار سکه/ هیجان بازار سکه فروکش می‌ کند؟

به گزارش زنهار، رشد قیمت طلا و سکه در بازار آزاد تحت تاثیر انتظارات تورمی ناشی از پیش‌بینی ارزش برابری ریال در برابر ارزهای جهان‌روا صورت می‌گیرد.

مداخله مستقیم بازارساز برای به تعادل کشاندن قیمت‌ها با تزریق سکه با قیمت پایین‌تر از بازار ممکن است در کوتاه‌مدت اثر مقطعی به جای بگذارد اما تا زمانی که ثبات بر فضای اقتصاد حاکم نشود، این مداخله جواب نخواهد داد. آیا تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای فروکش کردن التهاب قیمت در بازارهای با سرعت نقدشوندگی بالا نظیر ارز و طلا در دست دارند؟ در شرایطی که بازار سهام ایران روزهای پرنوسان توام با افت ارزش را تجربه می‌کند و بازار پول هم جذابیت کافی برای جذب نقدینگی را ندارد، بخشی از شهروندان تصمیم گرفته‌اند تا به سمت بازارهای موازی چون سکه و طلا بروند. هرچند که به گفته برخی فعالان بازار سکه و طلا، افزایش قیمت و بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه‌های گران‌بها، تقاضا را کم کرده اما واقعیت این است تحت تاثیر تقاضای ایجاد شده، حتی خرید و فروش طلای مجازی و آنلاین هم شدت گرفته و به نظر می‌رسد که دولت باید چاره‌ای جدی بیاندشید تا ثبات را به بازار برگردانند.

منبع: همشهری
    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار